Menu

NAUCZANIE ZDALNE 09-15.12.2021r.

Propozycja zadań dla dzieci 6-letnich

Temat: Ogień

Cele:

  • rozwijanie mowy,

  • zapoznanie z żywiołem ognia,

  • zapoznanie z rolą ognia w życiu człowieka.

Przebieg proponowanych zajęć:

1. Co wiemy o ogniu? Ogień − tworzenie siatki pojęć. Arkusz szarego papieru, napis OGIEŃ (wielkie drukowane litery, czerwona czcionka), przybory piśmiennicze. rodzic prezentuje dzieciom arkusz szarego papieru z napisem Ogień, zachęca dzieci do czytania globalnego i podziału słowa na sylaby i na głoski. Gdy dzieci poznają hasło (wzrokowo lub słuchowo), R. zadaje pytania pomocnicze: Czym jest ogień? Jak powstaje ogień? Jaki jest ogień? Czy ogień jest bezpieczny dla człowieka? Do czego człowiek używa ognia? Kto może używać ognia? Dzieci podają swoje odpowiedzi, a rodzic zapisuje je na plakacie. Jeżeli jest to możliwe, warto użyć zapisu za pomocą piktogramów.

2.Czego potrzebuje ogień, by się palić? – eksperyment. Trzy słoiki o znacznie różniących się pojemnościach, trzy podgrzewacze, zapałki, proste naklejki (np. kropki wycięte dziurkaczem z papieru samoprzylepnego). Rodzic rozdaje dzieciom naklejki, prezentuje trzy słoiki i zadaje pytanie: Jak myślicie, w którym słoiku świeczka będzie się paliła najdłużej? Naklejcie na niego naklejkę. Po głosowaniu r.w bezpiecznej odległości zapala podgrzewacze i każdy z nich przykrywa jednym słoikiem, grupa je obserwuje. Gdy któryś podgrzewamy gaśnie, R. zdejmuje słoik. Gdy ostatnia świeczka zgaśnie, R. zadaje pytanie: Jak myślicie, dlaczego ogień w słoikach palił się inaczej? Co było w słoikach oprócz świeczki?Jeżeli dzieci nie podają prawidłowej odpowiedzi, R. tłumaczy im, że ogień pali się tak długo, jak długo ma dostęp do powietrza (tlen)

3. Bezpieczne ognisko – wykonanie pracy plastycznej. Mały słoik, gładka bibuła w kolorach: czerwonym, żółtym i pomarańczowym, pocięta na paski o wymiarach: 5 cm x 2 cm, klej typu magic, tekturowa podkładka, paski brązowego papieru, opcjonalnie – podgrzewacze elektryczne. Na podkładkach z brystolu dzieci układają brązowe, papierowe paski, krzyżując je ze sobą, następnie je przyklejają – tak powstają drwa w ognisku. Słoik, postawiony otworem do dołu, smarują klejem i przyklejają do niego paski bibuły w kolorach: czerwonym, żółtym i pomarańczowym, tak by część odstawała, tworząc płomienie. Po wyschnięciu kleju dzieci włączają podgrzewacze elektryczne, kładą je na podkładce, a następnie przykrywają słoikiem.

Opracowały: A.Kasprowicz, I. Dziuba, M.Puchała, R.Sosnowska

 

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu