Menu
Menu
Menu
Dane kontaktowe
Miejskie Przedszkole nr 1
ul. Tarczyńska 28
96-320 Mszczonów
tel/fax 46 857 16 68
przedszkole@mszczonow.pl
NAUCZANIE ZDALNE 09-15.12.2021r.
Propozycja zadań dla dzieci 6-letnich
Temat: Ogień
Cele:
-
rozwijanie mowy,
-
zapoznanie z żywiołem ognia,
-
zapoznanie z rolą ognia w życiu człowieka.
Przebieg proponowanych zajęć:
1. Co wiemy o ogniu? Ogień − tworzenie siatki pojęć. Arkusz szarego papieru, napis OGIEŃ (wielkie drukowane litery, czerwona czcionka), przybory piśmiennicze. rodzic prezentuje dzieciom arkusz szarego papieru z napisem Ogień, zachęca dzieci do czytania globalnego i podziału słowa na sylaby i na głoski. Gdy dzieci poznają hasło (wzrokowo lub słuchowo), R. zadaje pytania pomocnicze: Czym jest ogień? Jak powstaje ogień? Jaki jest ogień? Czy ogień jest bezpieczny dla człowieka? Do czego człowiek używa ognia? Kto może używać ognia? Dzieci podają swoje odpowiedzi, a rodzic zapisuje je na plakacie. Jeżeli jest to możliwe, warto użyć zapisu za pomocą piktogramów.
2.Czego potrzebuje ogień, by się palić? – eksperyment. Trzy słoiki o znacznie różniących się pojemnościach, trzy podgrzewacze, zapałki, proste naklejki (np. kropki wycięte dziurkaczem z papieru samoprzylepnego). Rodzic rozdaje dzieciom naklejki, prezentuje trzy słoiki i zadaje pytanie: Jak myślicie, w którym słoiku świeczka będzie się paliła najdłużej? Naklejcie na niego naklejkę. Po głosowaniu r.w bezpiecznej odległości zapala podgrzewacze i każdy z nich przykrywa jednym słoikiem, grupa je obserwuje. Gdy któryś podgrzewamy gaśnie, R. zdejmuje słoik. Gdy ostatnia świeczka zgaśnie, R. zadaje pytanie: Jak myślicie, dlaczego ogień w słoikach palił się inaczej? Co było w słoikach oprócz świeczki?Jeżeli dzieci nie podają prawidłowej odpowiedzi, R. tłumaczy im, że ogień pali się tak długo, jak długo ma dostęp do powietrza (tlen)
3. Bezpieczne ognisko – wykonanie pracy plastycznej. Mały słoik, gładka bibuła w kolorach: czerwonym, żółtym i pomarańczowym, pocięta na paski o wymiarach: 5 cm x 2 cm, klej typu magic, tekturowa podkładka, paski brązowego papieru, opcjonalnie – podgrzewacze elektryczne. Na podkładkach z brystolu dzieci układają brązowe, papierowe paski, krzyżując je ze sobą, następnie je przyklejają – tak powstają drwa w ognisku. Słoik, postawiony otworem do dołu, smarują klejem i przyklejają do niego paski bibuły w kolorach: czerwonym, żółtym i pomarańczowym, tak by część odstawała, tworząc płomienie. Po wyschnięciu kleju dzieci włączają podgrzewacze elektryczne, kładą je na podkładce, a następnie przykrywają słoikiem.
Opracowały: A.Kasprowicz, I. Dziuba, M.Puchała, R.Sosnowska