Liczymy, tak daleko, jak potrafimy –
projekt edukacyjny
Okres realizacji projektu: październik 2019 – kwiecień 2020
Opracowanie: Ewa Osińska
Realizatorzy programu: Ewa Osińska, Elżbieta Kubiak, Urszula Kiejrys, Iwona Dziuba, Małgorzata Sałajczyk
Grupa wiekowa: 6-latki
Istotą niniejszego projektu jest opracowanie modułu zajęć realizujących treści matematyczne i ukazujące dziecku jak bardzo umiejętności matematyczne potrzebne są człowiekowi w życiu codziennym. Dominującą formą zajęć w projekcie będą zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci będą manipulować specjalnie dobranymi przedmiotami, np. liczmanami, klockami, kolorowymi kubeczkami, centymetrem, spinaczami itp. Treści programowe odwołują się do obszaru : IV 11, IV 12, IV 13, IV 14, IV 15, IV 16, IV 17 – „Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego” ( załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. poz. 356) oraz programu wychowania przedszkolnego „ Plac zabaw’’
Główne założenia projektu to:
1. wspierania dzieci uzdolnionych
2. wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z trudnościami
3. kształtowania dojrzałości psychicznej do uczenia się matematyki
4. dostarczania pozytywnych emocji
Cele główne:
1. Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dla dziecka
2. Rozwijanie u dzieci myślenia potrzebnego do zrozumienia aspektu porządkowego liczby
3. Osłuchanie dzieci z rytmem i melodią wymienianych liczebników
4. Kształtowanie umiejętności liczenia przedmiotów zgrupowanych, niekoniecznie ułożonych
w linii [rozumienie reguły niezależności porządkowej].
5. Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów równocześnie z ustalaniem, gdzie jest więcej, a gdzie mniej przedmiotów
6. Kształtowanie umiejętności liczenie sekwencyjnego do tyłu (10, 9…)
7. Rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie,
do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym
8. Zapoznanie ze znakami +, -, =, <, >

