Menu

Dane kontaktowe

Miejskie Przedszkole nr 1
 
ul. Tarczyńska 28
96-320 Mszczonów
tel/fax 46 857 16 68

przedszkole@mszczonow.pl

 

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci  5-letnich
Temat dnia: Zwierzęta na świecie

Cele:
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt żyjących na świecie oraz miejsc ich występowania; 
- doskonalenie czytania globalnego;
- rozwijanie kompetencji matematycznych – przeliczanie, porównywanie, segregowanie;
- rozwijanie umiejętności manualnych;

Propozycje zabaw:
1.„Gdzie żyją zwierzęta?” – zajęcia dydaktyczne. Odszukiwanie na mapie zwierząt, które znajdują się w niewłaściwych miejscach. Przyporządkowanie zdjęć zwierząt podpisom – rozpoznawanie zwierząt, czytanie globalne. Porządkowanie zdjęć zwierząt – klasyfikacja, przeliczanie, porównywanie. Podział zwierząt na żyjące na pustyni, na sawannie, w oceanie i lasach tropikalnych. R. pokazuje dużą mapę świata. Na mapie umieszcza zdjęcia zwierząt w niewłaściwych miejscach (np. pingwin 
w Polsce, żubr w Afryce). Mówi dziecku, że znalazł taką mapę, i pyta, czy na pewno jest ona poprawna. Dzieci orientują się, że zwierzęta umieszczono błędnie, i zdejmują zdjęcia z mapy. Każdemu zdjęciu przyporządkowują odpowiedni podpis: żyrafa, słoń afrykański, zebra, lew, wielbłąd, skorpion, fenek, papuga, tukan, goryl, tygrys, rekin, wieloryb, meduza, konik morski, żółw, błazenek, pingwin, żubr, wróbel. R. pyta, czy da się jakoś uporządkować zwierzęta przedstawione na zdjęciach. Pomysły dzieci mogą być różne: pływające, latające, ssaki, ptaki, mające nogi, niemające nóg, krajowe, egzotyczne itd. Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie. R. prosi o podzielenie zwierząt na dwie grupy: żyjące w ciepłym i zimnym klimacie. Pyta dziecko: Jakie elementy wyglądu zwierzęcia mogą świadczyć o tym, że żyje ono tam, gdzie jest zimno? R. przynosi papierowe torby, na których nakleił nazwy środowisk życia zwierząt: pustynia, ocean, las tropikalny, sawanna. Dzieci wrzucają do toreb odpowiednie zdjęcia zwierząt. Za każdym razem podają nazwę zwierzęcia i nazwę miejsca, w którym ono żyje (odczytaną z torby). 
2.„Zwierzęta afrykańskie” – praca plastyczna. Dzieci dorysowują wydrukowanemu konturowi lwa grzywę (kreski), konturowi zebry paski (kreski), a żyrafy cętki (stemplowanie palcami). R. pyta: Co łączy te zwierzęta? Jakie jeszcze inne zwierzę żyje we wskazanym środowisku? Dziecko z pomocą R. odszukuje Afrykę na mapie świata.
3. „Zwierzęta z Ameryki Południowej” – zajęcia dydaktyczne. R. pokazuje dziecku zdjęcia zwierząt, które żyją w Polsce i które dziecko na pewno zna, oraz tych charakterystycznych dla Ameryki Południowej (np. jaguar, tukan, ara, leniwiec). Prosi, by dziecko podzieliło zwierzęta na żyjące w Polsce i Ameryce Południowej. Pomaga im odnaleźć Amerykę Południową na mapie świata. Następnie poleca, by dziecko wskazało same zdjęcia ptaków. Prosi, by znalazło podobieństwa między papugą a tukanem. Pyta: Czym charakteryzują się tukany? Jak wyróżniają się spośród innych zwierząt? Zwraca uwagę na ogromny dziób tukana pomagający przede wszystkim w termoregulacji.
4. „Mucholot” – zabawa ruchowa. Dzieci wykonują ruchy imitujące podróż samolotem w rytm piosenki Mucha w mucholocie:
–– wsiadają do samolotu – podnoszą najpierw prawą, potem lewą nogę i siadają 
w kręgu,
–– zapinają pasy – krzyżują ręce na ramionach,
–– włączają silnik – wyciągają przed siebie i cofają raz prawą, raz lewą rękę,
–– obserwują chmury za oknem – przykładają ręce do oczu, tworząc lornetkę, patrzą raz w prawo, raz w lewo,
–– lecą – rozkładają ręce na boki i poruszają się swobodnie po sali.
5.„Jakie to zwierzę?” – zabawa dydaktyczna. Dzieci kończą porównania podawane przez R. odpowiednią nazwą zwierzęcia, np.:
- Groźny jak… (lew) 
- Głodny jak… (wilk)
- Uparty jak… (osioł) 
- Mądry jak… (sowa)
- Łagodny jak… (baranek) 
- Przebiegły jak… (lis)
- W wodzie czuję się jak… (ryba) 
- Pracowity jak… (mrówka)
- Powolny jak… (żółw) 
- Dumny jak… (paw)
Łazi po płotach jak… (kot)

M. Gryz, A. Kasprowicz, M. Nalej, E. Kowalczyk

Wróć

Odnośniki

Kontakt

 

imię i nazwisko inspektora; Łukasz Kalinowski 
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu