Zadania dla dzieci 4-letnich
Temat: Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!
Cele główne:
- uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin;
- zachęcanie dzieci do aktywności badawczej;
1.Zabawa ruchowo-słuchowa „Baczność- hymn Polski”.
Dziecko porusza się do muzyki (nagrań melodii z różnych regionów Polski np. melodia góralska. W momencie, gdy dziecko usłyszy hymn państwowy ma za zadanie przybrać właściwą postawę-stanąć nieruchomo na „ baczność”, a gdy słyszy inną muzykę-tańczy swobodnie.
2. Zabawa ruchowa- improwizacja ruchowa do muzyki „Płynie Wisła, płynie”.
Dziecko otrzymuje białą i czerwoną wstążkę z bibuły, gdy dziecko usłyszy muzykę , chwyta wstążkę w dłoń i wykonuje swobodne ruchy. Gdy muzyka jest szybka, tańczy szybko, gdy jest wolniejsza, tańczy wolniej.
3.„Czy wodę z rzeki można pić?” – eksperyment.
Problem do rozwiązania: Czy wodę z rzeki można pić? Dziecko podaje różne hipotezy.
Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko nalewa do dwóch przezroczystych szklanek wodę – do jednej szklanki wodę z rzeki, do drugiej wodę z kranu.
Wnioski: Woda z kranu jest przejrzysta, bez zapachu. Woda z rzeki jest mętna, ma zapach. Woda z rzeki nie nadaje się do picia.
Wyjaśnienie: w wodzie z rzeki znajdują się szczątki zwierząt, odchody, mikroorganizmy, w tym chorobotwórcze, które mogą powodować wiele groźnych chorób.
4.„Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą.
Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje wskaźnikiem, gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Przypomina znaczenie kolorów na mapie. Rodzic pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy.
5. „Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka.
Rodzic pokazuje ilustracje, a dziecko odpowiada na pytania.
– Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże
Wyjaśnienie: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.
– Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę
Wyjaśnienie: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt.
– Ilustracja przedstawiająca dzikie zwierzęta nad rzeką
Wyjaśnienie: Nad rzeką żyły różne gatunki dzikich zwierząt, na które w dawnych czasach polowano.
– Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką
Wyjaśnienie: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania.
– Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece
Wyjaśnienie: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie.
– Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary
Wyjaśnienie: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów.
6. Kotylion-praca plastyczna
Wykonały:
K.Szaforska, A. Szcześniak
R. Sosnowska, M. Puchała, E. Kłopotowska
