Menu

Dane kontaktowe

Miejskie Przedszkole nr 1
 
ul. Tarczyńska 28
96-320 Mszczonów
tel/fax 46 857 16 68

przedszkole@mszczonow.pl

 

nauczanie zdalne
14-24.04.2020

Zadania dla dzieci 6-letnich
Temat: Zaprogramuj codzienność  - układanie  prostych algorytmów

Cel ogólny:
Nabycie podstawowych kompetencji związanych programowaniem.
Cel szczegółowy:
Opracowanie prostego algorytmu na przykładzie codziennej czynności.
Potrzebne materiały: karteczki, kredki, wyobraźnia i dobry humor


1. Rozmowa z dzieckiem na temat: „Czym jest programowanie?”, „Co można zaprogramować?”
(„programowanie to wydawanie poleceń, po to by zrealizować jakieś zadanie”).
Istotą programowania są polecenia, komendy, instrukcje. Każdego dnia robiąc różne czynności, wykonujemy polecenia. Mogą one być wydawane słownie (np. poproszenie o poukładanie zabawek, złożenie ubranek). Mogą być też instrukcje w  formie ilustracji (np. złożenie zabawki, mebli).  Istniej wiele czynności, które wykonywane są nieświadomie.  Kiedyś nauczyliśmy się i robimy je odruchowo. 
2. Wspólne wymienianie czynności z życia codziennego, które składają się z wielu uporządkowanych etapów (ubieranie się, mycie zębów, przejście przez jezdnię, robienie kanapki itp.)
3. Zabawa w tworzenie algorytmu mycia zębów.
Dzieci wymieniają po kolei czynności związane z myciem zębów. Dorosły zapisuje,  w wymienianej przez dziecko kolejności. Następnie dziecko sprawdza czy uda się umyć ząbki według opracowanego przepisu (najlepiej odegrać tu scenkę mycia ząbków ). W razie potrzeby należy uzupełnić instrukcję.

Przykładowe rozwiązanie: 
mycie zębów: 1. Weź szczoteczkę 2. Weź pastę 3. Nałóż pastę na szczoteczkę 4. Odłóż pastę na miejsce 5. Umieść szczoteczkę w ustach 6. Szczotkuj zęby, aż wszystkie będą wyczyszczone,7. Odkręć wodę 8. Opłucz szczoteczkę i buzię 9. Zakręć wodę 10. Odłóż szczoteczkę do kubeczka 11. Wytrzyj buzię 12. Przejrzyj się w lustrze


4. Kolejne zadanie polega na zabawie w „przygotowanie herbaty”.
Na małych karteczkach ilustrujemy (piszemy) poszczególne czynności składające się na przygotowanie herbaty.  Zadaniem dziecka jest ułożenie karteczek z czynnościami w odpowiedniej kolejności. Możemy zwrócić uwagę na to, że przepisy mogą nieco różnić się. Niektóre czynności można wykonać zamiennie, np. „Weź szklankę” i „Weź herbatę”. Są jednak czynności, których kolejność nie może być zamieniona, np. bez uzyskania wrzątku nie możemy zalać herbaty (bo się nie zaparzy). W prawdziwym programowaniu jest podobnie – może być wiele sposobów na osiągnięcie celu

Przykładowe prawidłowe rozwiązanie: 1. Nalej wody do czajnika, 2. Postaw czajnik na kuchence, 3. Włącz kuchenkę, 4. Weź szklankę, 5. Weź torebkę herbaty, 6. Nasyp herbatę (lub włóż torebkę ekspresową) do szklanki, 7. Poczekaj, aż woda zacznie wrzeć, 8. Wyłącz gotującą się wodę, 9. Zalej wodą herbatę, 10. Dodaj cukier, 11. Zamieszaj, 12. Pij.


5. Dorosły według algorytmu ułożone rzez dziecko, przygotowuje  pyszną herbatkę, by wspólnie obejrzeć filmik:
„Tata przygotowuje kanapkę”  https://youtu.be/cDA3_5982h8

Miłej zabawy w tworzenie algorytmów
Małgorzata Woźniak 

Wróć

Odnośniki

Kontakt

 

imię i nazwisko inspektora; Łukasz Kalinowski 
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu