Propozycje zajęć dla dzieci 4-letnich
TEMAT: CZY TO SIĘ JESZCZE PRZYDA? MAŁA KROPLA WODY
CELE: kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej, utrwalanie prostych zasad oszczędzania wody, uświadomienie dzieciom znaczenia wody w przyrodzie, doskonalenie umiejętności liczenia i stosowania liczebników głównych.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
-
Co to jest? zabawa. Dziecko z rodzicem rysują sobie nawzajem na plecach różne znaki, przedmioty i zgadują co to jest?
-
Zabawa dydaktyczna ,,czego brakuje’’. Kładziemy zabawki przed dzieckiem, następnie dziecko się odwraca, chowamy zabawkę. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, która zabawka została schowana.
-
Czy to jeszcze się przyda? – rozmowa na temat recyklingu (objaśnienie słowa)na podstawie doświadczenia rodzica. Wyjaśniamy, że są produkty które wyrzucamy nadające się do powtórnego przetworzenia np. szkło, papier, plastik i co z nich jest produkowane
-
Rozmowa z dzieckiem o znaczeniu wody w przyrodzie. Poznanie zasad oszczędzania wody. Swobodne wypowiedzi dziecka na temat – czy woda jest potrzebna? Co się stanie gdy jej zabraknie? Co możemy zrobić aby jej nie zabrakło?
-
Zabawa atematyczna – liczymy krople wody. Wycinamy z kartonu niebieskiego krople wody różnej wielkości. Układamy je w rzędzie i liczymy. Dziecko podaje np. pierwsza krople, trzecią krople, czwartą krople itd. Następnie układamy zbiór kropli małych i dużych. Przeliczamy zbiory, dziecko określa gdzie jest więcej gdzie mniej kropel. Na zakończenie dzieci tworzą rysunek według własnego pomysłu z wykorzystaniem wyciętych kropli.
Opracowała: H.Kozłowska i I.Gołyńska
