Menu

NAUCZANIE ZDALNE 12-16.04.2021r.

Propozycje zajęć dla dzieci 3-letnich

Temat dnia: Kto jest potrzebny, aby powstała książka?

Przebieg proponoanych zajęć:

  1. „Jaki to zawód?” – zabawa dydaktyczna. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic przypomina dziecku jakie można wykonywać zawody np. malarz, kierowca, piekarz, rolnik, fryzjer, pisarz Zadaniem dziecka jest pokazać wybrany przez siebie zawód, nie używając słów. Rodzic odgaduje po czym zamieniają się z dzieckiem.

  2. „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dziecka i fragmentów książki Zofii Staneckiej

    „W bibliotece” Zofia Stanecka

    – Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.

    – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło.

    – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?

    – W bibliotece! – zawołała Basia.

    – W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.

    – Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem. Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu. Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.

    – Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę.

    – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…

    – Czekolada! – zawołała Basia.

    -Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady. Autorka roześmiała się.

    – Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.

    – Wrotki! – ucieszył się Karol.

    – Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…) Rodzic zadaje pytani:

    - Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia)

    - Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia?

    - Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci?

    - Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? Dziecko podaje swobodne odpowiedzi. Rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.

  3. Rytmika –zabawy umuzykalniające. Dziecko porusza się do rytmu granego przez Rodzica na tamburynie : marsz, podskoki, bieg.

  4. Ćwiczenia oddechowe -„Wróżko, przybądź”. Dziecko naśladuje powolny ruch skrzydeł wróżki. Wykonujewdech z jednoczesnym szybkim uniesieniem rąk w ku górze, a wydech – z powolnym opuszczaniem rąk. Najpierw stoi, później powoli porusza się po sali.

  5. Rozśpiewanie – Rodzic zwraca uwagę na dykcję dziecka. Dziecko porusza ręką, trzymając niewidzialną różdżkę, i powtarza za Rodzicem słowa wymawiane przez wróżkę (niskie i wysokie dźwięki) : cza – ry, ma –ry, ho – kus, po – kus, abra – kadabra. Powtarzają je kilkakrotnie.

  6. Utrwalenie piosenki. Dziecko słucha piosenki Bajeczki odtwarzanej przez Rodzica– inscenizacja do słów piosenki „Bajeczki” Link do piosenki Bajeczki: https://www.youtube.com/watch?v=TSIVo05c6iw

  7. Taniec z chustą: Dziecko maszeruje po okręgu w rytm utworu Bolero, Maurice’a Ravela. Na środku dywanu stoi rodzic i pokazuje dziecku, jak ma poruszać chustą. Po chwili następuje zmiana i dziecko zajmuje miejsce Rodzica Link do utworu Bolero:

    https://www.youtube.com/watch?v=Q4wb11w0ZHQ

 

Opracowała: M.Ozga, M.Sałajczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu