Menu

NAUCZANIE ZDALNE 29.03.-09.04.2021r.

Propozycje zajęć dla dzieci 3-letnich

Temat dnia: Co zrobię dla Ziemi?

Przebieg zajęć

  1. „Co powiedziałyby zwierzęta? – zabawa dydaktyczna. Rodzic przedziela pokój na dwie części. Dziecko wyobraża sobie, że w pierwszej części jest piękny las, a w drugiej – las zniszczony (połamane rośliny, brudne rzeki i jeziora, wszędzie śmieci). Rodzic z dzieckiem dzielą się – na zwierzęta, które żyją w jednym lesie i na te, które żyją w drugim. Siadają w odpowiednich „lasach”. Zamykają oczy i wyobrażają sobie siebie jako leśne zwierzę. Rodzic podpowiada, jakie to mogą być zwierzęta. Dziecko otwiera oczy i mówi to, co powiedziałoby zwierzę, gdyby mieszkało w takim lesie. Rodzic pyta dziecko: -Co możemy zrobić, by wszystkie zwierzęta były zdrowe i szczęśliwe?

  2. „Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementem pełzania. Dziecko kładzie się na brzuchu wzdłuż jednej linii. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżownica ( dziecko leży na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnosibiodra do góry i opuszcza je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu).

  3. „Co zrobię dla Ziemi?” – gra dydaktyczna.

    Rodzic układa na podłodze kartki A4 z numerami od 1 do 20 (przy numerze 20 leży ilustracja przedstawiająca piękny las oraz kartka z napisem META). Przed kartką z numerem 1 Rodzic ustawia pionki – dwa kręgle – oraz kładzie kartkę z napisem START. Rodzic dzieli się z dzieckiem kolorami pionków.

    Celem gry jest dotarcie do lasu – pola z numerem 20.

    Dziecko i rodzic kolejno rzucają kostką. Stają na określonym polu. Każde pole od 1 do 20 ma przypisane znaczenie. Jeśli jest ono dobre dla środowiska, gracz przesuwa się o kilka pól do przodu, a jeśli złe – cofa się.

    Znaczenie kolejnych pól:

    1. Pomagacie sprzątać las. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    2. Wyłączacie światło, gdy wychodzicie z pokoju. Przesuwacie pionek o 3 pola doprzodu.

    3. Pomagacie leśniczemu dokładać jedzenie do paśnika dla zwierząt. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    4. Po pikniku zostawiliście śmieci w lesie. Cofacie się o 2 pola.

    5. Kupujecie z rodzicami energooszczędne żarówki. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.

    6. Urwaliście gałęzie, aby zrobić z nich miecze. Cofacie się o 2 pola.

    7. Myjecie zęby przy zakręconym kranie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    8. Włożyliście kij w mrowisko. Cofacie się o 1 pole.

    9. Pomagacie sadzić drzewa. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.

    10. Głośno krzyczycie w lesie, uciekają zwierzęta, odlatują ptaki. Cofacie się o 2 pola.

    11. Dokarmiacie ptaki w czasie mrozów. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.

    12. Posadziliście na balkonie kwiaty i je podlewacie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    13. Podeptaliście grzyby. Cofacie się o 2 pola.

    14. Segregujecie śmieci. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    15. Namawiacie rodziców, aby załadowywali pralkę i zmywarkę do pełna i dopiero wtedy uruchamiali urządzenie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    16. Złapaliście biedronkę i włożyliście ją do pudełka od zapałek. Cofacie się o 2 pola.

    17. Ubrania, z których wyrośliście, oddajecie innym dzieciom. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu

    18. Do przedszkola przychodzicie z rodzicami pieszo, bo mieszkacie niedaleko, a jadące samochody zatruwają środowisko. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.

    19. Wyrzucacie kartkę zapisaną tylko z jednej strony. Cofacie się o 1 pole.

    20. Gratulacje! Możecie pospacerować po pięknym lesie! Zwycięską grupę wszyscy nagradzają oklaskami.

    ( Potrzebne będzie - kartki A4 z numerami od 1 do 20, duża kostka do gry, 2 kręgle, ilustracja przedstawiająca piękny las, kartki A4 z napisami : START, META)

  4. „Pomogę Michałowi segregować śmieci”– praca z Kartami Pracy strona 29.

  5. „Czy wiem, jak chronić moją planetę?” – quiz ekologiczny.

    Pytania: 1. Co robimy, by oszczędzać wodę? 2. Jak zachowujemy się w lesie, by nie płoszyć zwierząt? 3. Kiedy należy dokarmiać ptaki? 4. Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?

  6. „Ziemia, powietrze, ogień” – zabawa ruchowa. Dziecko biega swobodnie po sali w rytm tamburyna. Na hasło Rodzica : Ziemia – kładzie się na plecach na dywanie, nogi i ręce wyprostowane. Na hasło: Powietrze – klęczy, kołysząc się na boki z wysoko podniesionymi rękami. Na hasło: Ogień – staje nieruchomo z szeroko rozstawionymi rękami i nogami .

 

Opracowała: M.Ozga, M.Sałajczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu