Menu

NAUCZANIE ZDALNE 29.03.-09.04.2021r.

Propozycje zajęć dla dzieci 5-letnich

Temat: Wielkanoc za pasem;

Cele: rozwijanie zdolności planowania i przewidywania, ćwiczenie logicznego myślenia,

doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, rozwijanie zwyczajów i tradycji Wielkanocnych, rozwijanie kompetencji matematycznych – przeliczanie

Przebieg

- „Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w pokoju ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą, zabawa fabularyzowana. Rodzic chowa w sali przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko chodzi po sali i szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu i wnioskują o temacie zajęć.

-„Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania. R. bierze do ręki drewniane jajko i mówi: Wielkanoc kojarzy mi się z... i przekazuje jajko dziecku.

- „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci. R. zadaje pytania: Z kim spędzacie święta? Jak się przygotowujecie do Wielkanocy? Jakie znacie potrawy związane ze tymi świętami? Co lubicie w Wielkanocy? Czego nie lubicie?

- „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. R. przekazuje dzieciom ciekawostki:

–– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.

–– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.

–– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).

–– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku). –– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

-Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dzieci różnic i podobieństw między nimi. Wspólne wykonanie palmy z krepiny.

- Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

-„Kurki i kurczęta” – zabawa orientacyjno-porządkowa przy dowolnej muzyce. Dziecko dobiera się w pary z rodzeństwem lub rodzicem. Jedno z nich jest kurką, natomiast drugie – kurczęciem. Gdy gra muzyka, dzieci, które są kurczętami, naśladują sposób poruszania się kurcząt (spacerują, podskakują, machają „skrzydełkami”, grzebią „pazurkami”). Gdy muzyka milknie – szybko chowają się pod „skrzydłami” kury. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.

-„Pisanki w koszykach” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się z pisankami w ręce po dywanie w takt dowolnej muzyki. Na pauzę w muzyce R. wymienia liczbę, a dzieci tworzą koszyczki składające się z tylu pisanek.

- „Taniec na jajkach” – zabawa taneczna. Dzieci dobierają się w pary z rodzeństwem, rodzicem, następnie tańczą przy dowolnej muzyce na dużych jajkach wyciętych z szarego papieru, uważając, aby nie zejść na podłogę.

- „Wielkanocny łańcuch wyrazów” – siadamy na dywanie i podajemy sobie pisankę. Pierwsza osoba zaczyna od słowa „Jajko”, kolejna musi powiedzieć wyraz na ostatnią głoskę tego wyrazu czyli O np. „ Okno” itd. Jajko wędruje z rąk do rąk. Trzyma ten uczestnik , którego kolej na powiedzenie słowa. Utrudnieniem tej zabawy może być konieczność wypowiadania wyrazów kojarzących się z Wielkanocą i wiosną.

-„Pisanki z papieru” – narysowane na kartce A4 jajko dziecko wycina, a następnie ozdabia je wybraną prze siebie techniką; - wyklejanie plasteliną i przyklejanie ryżu do plasteliny, - ozdabianie skrawkami gazet, - ozdabianie małymi figurami geometrycznymi, które maluch sam powycinał, - obsypywanie brokatem, - ozdabianie wyciętymi literkami z gazet, - malowanie farbami

 

Opracowały: R. Sosnowska, A. Szcześniak, M. Puchała, A. Kasprowicz

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu