Menu

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci 4- letnich
Temat: Mój kolega z Afryki

Cele:
• uświadamianie dzieciom różnorodności kulturowej na świecie;
• rozwijanie umiejętności opowiadania o szczegółach życia codziennego

Propozycje zabaw:
1. „Mój kolega z Afryki” – list od chłopca z Ugandy.
List jest zaadresowany do nas. Nadawca – Joseph Lwevola (czyt. Lłewola), Afryka, Uganda.
R. czyta list i zadania dla dziecka.
Drogi Przyjacielu!
Przesyłam Ci pozdrowienia z mojego rodzinnego kraju, z Ugandy. Mam na imię Joseph Lwevola,
mam 9 lat. Moje imię nadała mi babcia. W moim kraju, w Ugandzie, ludzie mają po dwa imiona:
jedno chrześcijańskie (ja mam Józef – Joseph), drugie – ugandyjskie. W moim liście są dla Ciebie
zadania do wykonania.
I zadanie – powiedz, jak masz na imię. Może masz dwa imiona? Czy wiesz, kto wybrał Ci imię?
W mojej okolicy są pola kukurydzy i fasoli – gdy długo nie ma deszczu, wszyscy się martwią o
plony. Mieszkam z rodziną w domu – lepiance krytej słomą, której dach często umacniamy
kamieniami i cegłami od góry. Opiekuje się nami chory dziadek. Mam czworo rodzeństwa: Irenę,
Tapenensi, Roberta, Fhionę. Lubię robić zabawki. Z drutu zrobiłem samochód i wózek. Z butelek
i kory bananowca zrobiłem piłkę i skakankę.
II zadanie – podpowiedz mi, z czego jeszcze można robić zabawki?
Lubię też zajmować się zwierzętami i grać w piłkę nożną. Potrafię cały wolny dzień bawić się z
kolegami na powietrzu. Z rodzeństwem często śpiewamy i przygotowujemy przedstawienia. Dużo
pomagam dziadkowi: koszę wysoką trawę, karczuję krzewy, pomagam przy ścinaniu drzew i
wyrywaniu ich z korzeniami oraz kopaniu. Pomagam w domu, w polu i przy zwierzętach –
karmię kozy liśćmi sorgo. Pomagam też mieszkańcom mojej wioski w pracach w ogrodzie.
III zadanie – powiedz, w jaki sposób pomagasz innym.
Największym moim marzeniem było – móc się uczyć. Dzięki pomocy jednej z warszawskich
szkół, z której dzieci zbierają pieniądze i wysyłają do moich opiekunów, już od roku mogę chodzić do szkoły.
IV zadanie – powiedz, jakie jest Twoje największe marzenie.
Mój dzień w Afryce wygląda tak: w dniu, w którym idę do szkoły, dziadek budzi mnie o 7.00
rano. Myję się, wkładam mundurek szkolny i czasem jem śniadanie – porycz (jest to ugotowana
mąka kukurydziana z wodą i z cukrem), który bardzo lubię.
V zadanie – powiedz, co ty jesz na śniadanie w domu.
Przed wyjściem do szkoły karmię zwierzęta. Do szkoły idę pół godziny piaszczystą drogą. W
szkole jem obiad: poszo, czyli gęstą papkę z gotowanej mąki kukurydzianej, czasem polanej
ostrym sosem.
VI zadanie – powiedz, co lubisz najbardziej jeść na obiad.
Po powrocie ze szkoły pomagam w domu i w polu. Na kolację jemy banany, smażony plan-tan –
podobny do bananów, potrawy z batatów (słodkich ziemniaków) i prosa, kukurydzę lub placki z
sorgo.
VII zadanie – powiedz, co jesz na kolację.
Gdy idę spać i jest mi zimno, przykrywam się kocem lub kurtką. Czuję się bardzo dobrze. Zawsze oglądam zdjęcia uczniów szkoły, która się mną zaopiekowała. Wtedy czuję się szczęśliwy!
Niech Was Bóg błogosławi! Joseph
2. „Mój dzień w Polsce” – praca plastyczna
Dziecko na kartkach A5 rysuje czynności, które lubi wykonywać codziennie. R. nakleja wszystkie karteczki na duży arkusz papieru z napisem na górze Mój dzień w Polsce.
3. „Simama ka” – zabawa afrykańskich dzieci.
Tekst afrykańskiej rymowanki: Simama ka, simama ka, ruka ruka ruka, simama ka, tembeja
kimbija, tembeja kimbija, ruka ruka ruka simama ka.
Ruchy dziecka: Simama – kucają, ka – wstaje, ruka – klaszcze lub tupie, tembeja kimbija –
obchodzi krzesło dookoła lub obraca się wokół własnej osi. Rodzic z dzieckiem bawią się dwa
razy. Za drugim razem śpiewają i poruszają się dużo szybciej.

Marzena Puchała
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu