Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 6-letnich                                                
Temat: Oswajamy się z ciemnością

Cele:
- wdrażanie do odróżniania świata fikcji od rzeczywistości; kształtowanie umiejętności 
  matematycznych poprzez poruszanie się w przestrzeni według instrukcji słownej;
– doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści;
– poszerzanie słownika czynnego dzieci, uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych;
– rozwijanie zainteresowań konstrukcyjnych;
– pisanie po śladzie wyrazów określających emocje, ćwiczenie prawidłowego chwytu pisarskiego.

Propozycje:
1. „Poruszamy się jak…” – ruchowa zabawa dramowa. Dziecko chodzi swobodnie po pokoju. Rodzic uderza w blat stołu i wydaje kolejne instrukcje: Chodzimy jak ludzie zmęczeni, Chodzimy jak ludzie smutni, Chodzimy jak ludzie weseli itp. 

2. Czarna jama -  Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania utworu Joanny Papuzińskiej i  rozmowy na temat jego treści. Kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czy to dobrze, czy źle się bać? Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym? Czym jest „czarna jama” z wiersza? Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
                          Czarna jama 
Nie wie tata ani mama, że jest w domu czarna jama… 
Czarna, czarna, czarna dziura bardzo straszna i ponura. 
Gdy w pokoju jestem sam lub gdy w nocy się obudzę, 
to się boję spojrzeć tam. 
Tam jest chyba mokro, ślisko, jakby przeszło ślimaczysko… 
Musi żyć tam wstrętne zwierzę, co ma skołtunione pierze, 
i do łóżka mi się wepchnie! 
To jest gęba rozdziawiona, wilczym zębem obrębiona, 
coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie i ta gęba się zatrzaśnie…  Ła! 
Ojej, tato, ojej, mamo, uratujcie mnie przed jamą! 
Nie zamykaj, mamo, drzwi, bo jest bardzo straszno mi. 
A w dodatku w tamtej jamie coś tak jakby mruga na mnie, że mam przyjść… 
Może tkwi tam mała bieda, która rady sobie nie da? 
Którą trzeba poratować? Może leżą skarby skrzacie? 
Więc podczołgam się jak kot. 
Ja – odważny, ja – zuchwalec wetknę w jamę jeden palec. 
I wetknąłem aż po gardło, ale nic mnie nie pożarło. 
Więc za palcem wlazłem cały. Wlazłem cały! No i już. 
Jaki tu mięciutki kurz. 
Chyba będę miał tu dom. Chyba to jest pyszna nora, 
nie za duża, lecz dość spora. 
Latareczkę małą mam. 
Nie ma w domu żadnych jam! 


3. „Co widzisz w ciemności?” - dziecko chowa głowę pod kocem i doświadcza ciemności. W zabawie uczestniczą dzieci, które tego chcą, Jeśli dziecko czuje lęk, może nie skorzystać z propozycji. Po zabawie dzieli się wrażeniami na temat tego, co widziało w ciemności. 

4. „Budujemy czarną jamę” - przestrzenna praca. Zadaniem dziecka jest wykonanie „czarnej jamy” z gazet w formie przestrzennej zbudowanej na jakiejś konstrukcji, np. na krześle, budowli z klocków. Musi być na tyle duża, żeby mogło się w niej schować. Po skończonej pracy dziecko wchodzi do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawia w niej swoje lęki i obawy. Pomoce: duża liczba gazet, taśma klejąca przezroczysta i papierowa, nożyczki, klej.

5. Praca z KP4.22a – łączenie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek. 
6. „Nasze uczucia” – samodzielna praca z Księgą Zabaw (s. 72–73) – czytanie prostych wyrazów.
7. Praca z KP4.28a – pisanie po śladzie wyrazów określających emocje. 

 

                              Opracowała: E. Kubiak, I. Dziuba,  M. Sałajczyk, A. Rypkowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu