Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 4-letnich
Temat: IDZIEMY DO BIBLIOTEKI

Cele zajęć:
- Zapoznanie dzieci z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek
- Rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów (książek) wg cech (np. wygląd, treść)

Propozycje:

1. „Z czym ci to się kojarzy?” – zabawa ze słowem. Doskonalenie umiejętności kojarzenia słowa z elementami z nim związanymi.

Dziecko z rodziną siedzą w kręgu. Jeden rodzic kładzie na środku książkę. 
Pyta dziecko:
Z czym ci się kojarzy słowo „książka”? 
Dziecko odpowiada jednym słowem. 

Następnie rodzic zabiera książkę i pyta dziecko: 
Z czym ci się kojarzy słowo „księgarnia”? 
Dziecko odpowiada jednym słowem.

Kolejny domownik podaje swoje skojarzenie z wyrazem podanym przez poprzednika. 

2. „Zasady zachowania się w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dziecka i fragmentów opowiadania pt. „Basia i biblioteka” autorstwa Zofii Staneckiej. Zapoznanie dziecka z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek.

Rodzic zadaje pytania: 
Dokąd wybierają się dzieci? 
Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? 
Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? 
W jaki sposób trzeba dbać o książki? 
Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego?
Czy byłeś/łaś kiedyś w bibliotece? 
Co ci się tam najbardziej podobało?

3. „Gdzie postawię tę książkę?” – segregowanie. 

Rodzic pyta dziecka: 
Wiesz już, że w bibliotece można znaleźć wiele książek, wypożyczyć do domu, a następnie po określonym czasie trzeba je oddać. Jak myślisz, czy książki w bibliotece mają swoje miejsca? 
Czy są jakoś uporządkowane?
Dziecko odpowiada, a rodzic nakierowuje te odpowiedzi lub tłumaczy, że książki w bibliotece są posegregowane według tematyki, np. książki dla dzieci, książki naukowe, książki o budowlach, o samochodach, a także według nazwiska autora.

4. „Moja własna książka”- praca plastyczna. 

Potrzebne: kartki, sznurek, dziurkacz (lub inne narzędzie), nożyczki

Dziecko trzyma kartkę pionowo, składa ją na pół i przecina. Kładzie powstałe w ten sposób strony jedna na drugiej, składa na pół, w miejscu zgięcia rodzic robi dziury dziurkaczem, lub innym narzędziem. 
Przez powstałe dziurki dziecko przewleka sznurek, rodzic pomaga mu go zawiązać. 
Dziecko projektuje okładkę i strony książki – rysuje. 

5. W ramach utrwalenia wiadomości dotyczących wiedzy o bibliotece i książkach, oraz w nawiązaniu do wspomnianych wcześniej fragmentów opowiadania pt. „Basia i biblioteka” autorstwa Zofii Staneckiej zaproponujemy obejrzenie odcinka programu „Moliki książkowe” dostępnego pod linkiem: 

https://vod.tvp.pl/video/moliki-ksiazkowe,dedykacja,32489547


Marzena Puchała
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu