Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 4-letnich
Temat: JAKIE KSIĄŻKI LUBIMY?

Cele zajęć:
-  Rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem
-  Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki

Propozycje:
1.„Co to jest?”– rozwiązywanie zagadek tematycznych. Rozwijanie u dzieci umiejętności logicznego myślenia.

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy, taki piękny, kolorowy. Będzie ci potrzebna ona, najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona. Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz, a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)

Czyta ją mama, czyta i tata często w obrazki jest bogata. Dużo liter na każdej stronie, są historie o królu na tronie. Są też wiersze rymowane, najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

Zanim zaczniesz czytać książkę, najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę, patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu, czy jest tam rysunek samochodu? Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka, to właśnie jest… (okładka)

2.„Kwiaty” – opowieść ruchowa. Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała. 

Dziecko, słuchając opowiadania, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). 

Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko– skulone – leży na podłodze).
 Czujesz, że robi się coraz cieplej (poruszają się),
 czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko – nadal zwinięte w kłębek – kuca). 
Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę).
Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami).
Ach, jaka piękna wiosna!

3. „Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dziecka i książek znajdujących się w domu. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki.

Dziecko z rodzicami siedzą na dywanie. Rodzic układa na środku wybrane z domowego księgozbioru książki. Razem z dzieckiem omawia tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej, jaka jest jego ulubiona książka, próbuje wymienić jej tytuł i bohaterów.

4. Zajęcia o emocjach – zachwyt, emocjonalny stosunek do książek. Słuchanie wierszyka pt. „Mole książkowe” autorstwa Dominiki Niemiec i rozmowa na jego temat.

O jakim przedmiocie był wiersz? 
W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? 
Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? 
Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? 
Co to znaczy czuć zachwyt? 
Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? 
Kto to jest „mol książkowy”? 
Czy lubisz czytać książki? 
Czy są takie książki, którymi jesteś zachwycony/a? 

5.„Książka, która mnie zachwyca” – ćwiczenia w budowaniu zdań. 
Rodzic prosi dziecko, aby pokazało innym domownikom swoją ulubioną książkę. Następnie prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: Ta książka mnie zachwyca, bo... 

6. Praca plastyczna pt. „Mój ulubiony bohater książki”. 

Namaluj swojego ulubionego bohatera z książki na podkładzie z kaszy manny.
Aby uzyskać taki podkład, należy całą kartkę pokryć obficie klejem. Na jego świeżą warstwę równomiernie wysypać kaszę i lekko docisnąć dłońmi. Nadmiar kaszy należy usunąć poprzez delikatne potrząsanie kartką. Pozostawić do wyschnięcia. Bohatera książki należy namalować farbami lub miękkimi kredkami. Można również narysować swoją ulubioną postać kredkami na zwykłej kartce papieru.

Opracowała:
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu