Menu

nauczanie zdalne
25.03 - 10.04

Zadania dla 5-latków
Temat: Wielkanoc za pasem

Cele:
    • Rozwijanie zdolności planowania i przewidywania
    • Ćwiczenie logicznego myślenia
    • Doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej
    • Rozwijanie zwyczajów i tradycji Wielkanocnych
    • Rozwijanie kompetencji matematycznych - przeliczanie
Propozycje zabaw:
    • „Zajączki, pisanki, kurczęta, baranki” – poszukiwanie w pokoju ukrytych przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą, zabawa fabularyzowana. R. chowa w sali przedmioty lub zdjęcia kojarzące się z Wielkanocą (jajka, kurczę, baranek, palma wielkanocna, bukszpan itp.). Dziecko chodzi po sali i szuka ukrytych przedmiotów. Przynosi je na środek dywanu 
i wnioskują o temacie zajęć. 
    • „Wielkanoc kojarzy mi się z...” – kończenie zdania. R. bierze do ręki drewniane jajko i mówi: Wielkanoc kojarzy mi się z... i przekazuje jajko dziecku.
    • „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci. 
R. zadaje pytania: Z kim spędzacie święta? Jak się przygotowujecie do Wielkanocy? Jakie znacie potrawy związane ze tymi świętami? Co lubicie w Wielkanocy? Czego nie lubicie?
    • „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem. R. przekazuje dzieciom ciekawostki:
–– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.
–– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.
–– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).
–– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je 
w domu do następnego roku).
–– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

    • Pokaz różnych palm na zdjęciach (żywych i papierowych) – omówienie przez dzieci różnic 
i podobieństw między nimi.
    •  Wspólne wykonanie palmy z krepiny.
    • Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.
    • „Kurki i kurczęta” – zabawa orientacyjno-porządkowa przy dowolnej muzyce. Dziecko dobiera się w pary z rodzeństwem lub rodzicem. Jedno z nich jest kurką, natomiast drugie – kurczęciem. Gdy gra muzyka, dzieci, które są kurczętami, naśladują sposób poruszania się kurcząt (spacerują, podskakują, machają „skrzydełkami”, grzebią „pazurkami”). Gdy muzyka milknie – szybko chowają się pod „skrzydłami” kury. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
    • „Pisankowy dyrygent” – nauka piosenki i zabawa dramowa inspirowana piosenką Bajkowe pisanki. muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska
Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była, następnie wybierają postać lub czynność, którą będą prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa). R. kredką lub pałeczką do sushi (imitują batutę) dyryguje wielkanocną orkiestrą, wprowadzając i zamykając kolejne odgłosy lub gesty. Początkowo można pobawić się bez piosenki. Gdy dzieci nabiorą pewności, wykonujemy ćwiczenie z podkładem (piosenką Bajkowe pisanki). Chętne dzieci mogą odegrać rolę dyrygenta.
    • „Pisanki w koszykach” – zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się z pisankami w ręce po dywanie w takt dowolnej muzyki. Na pauzę w muzyce R. wymienia liczbę, a dzieci tworzą koszyczki składające się z tylu pisanek.
    • „Taniec na jajkach” – zabawa taneczna. Dzieci dobierają się w pary z rodzeństwem, rodzicem, następnie tańczą przy dowolnej muzyce na dużych jajkach wyciętych z szarego papieru, uważając, aby nie zejść na podłogę.
    • „Wielkanocny łańcuch wyrazów” – siadamy na dywanie i podajemy sobie pisankę. Pierwsza osoba zaczyna od słowa „Jajko”, kolejna musi powiedzieć wyraz na ostatnią głoskę tego wyrazu czyli O np.  „ Okno” itd. Jajko wędruje z rąk do rąk. Trzyma ten uczestnik , którego kolej na powiedzenie słowa. 
Utrudnieniem tej zabawy może być konieczność wypowiadania wyrazów kojarzących się 
z Wielkanocą i wiosną.
    • „Pisanki z papieru” – narysowane na kartce A4 jajko dziecko wycina, a następnie ozdabia je  wybraną prze siebie techniką;
- wyklejanie plasteliną i przyklejanie ryżu do plasteliny,
- ozdabianie  skrawkami gazet,
- ozdabianie małymi figurami geometrycznymi, które maluch sam powycinał,
- obsypywanie brokatem,
- ozdabianie wyciętymi literkami z gazet,
- malowanie farbami

Opracowały: M. Gryz, A. Kasprowicz, E. Kowalczyk, M. Nalej

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu