-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
Biuletyn Informacji Publicznej - Miejskie Przedszkole w Mszczonowie-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
Menu
- Aktualności
- Przedszkole
-
Projekty i innowacje
- Projekt edukacyjny "Liczymy, tak daleko, jak potrafimy"
- Projekt edukacyjny "Drzewo cztery pory roku"
- "Czyste powietrze wokół nas"
- Projekt Edukacyjny "Jem zdrowo"
- Mały miś w świecie wielkiej literatury 2018-2019
- Wiem, bo działam i eksperymentuję - innowacja pedagogiczna
- Robotyka
- "Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025"
- Projekt edukacyjny "Mali badacze"
- "Zabawa uczy i doskonali"
Menu
- Aktualności
- Przedszkole
- O nas
- Dyrektor
- Statut
- Grupy
- Budżet
- Historia
- Rekrutacja
- Dla
Rodziców
- Projekty i innowacje
- Projekt edukacyjny "Liczymy, tak daleko, jak potrafimy"
- Projekt edukacyjny "Drzewo cztery pory roku"
- "Czyste powietrze wokół nas"
- Projekt Edukacyjny "Jem zdrowo"
- Mały miś w świecie wielkiej literatury 2018-2019
- Wiem, bo działam i eksperymentuję - innowacja pedagogiczna
- Robotyka
- "Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025"
- Projekt edukacyjny "Mali badacze"
- "Zabawa uczy i doskonali"
Menu
Dane kontaktowe
Miejskie Przedszkole nr 1
ul. Tarczyńska 28
96-320 Mszczonów
tel/fax 46 857 16 68
przedszkole@mszczonow.pl
nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020
Zadania dla dzieci 4-letnich
Temat: ROBIMY WŁASNY PAPIER
Cele zajęć:
- Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem
- Budowanie wiedzy dzieci na temat powstawania papieru
Propozycje:
1.„Coś z niczego” – przygotowanie materiału do produkcji papieru czerpanego. Doskonalenie rozwoju małej motoryki.
Dziecko siedzi przy stole, ma przed sobą jeden/dwa spośród swoich starych, (niepotrzebnych już) rysunków i talerzyk lub tackę.
Rodzic tłumaczy, że z tych zużytych, niepotrzebnych już papierów – czyli z makulatury – będą robić nowy papier.
Takie działanie nazywa się recyklingiem, czyli ponownym wykorzystaniem czegoś, co zostało już wcześniej użyte.
Dziecko drze kartki na jak najmniejsze kawałeczki tak, aby całość zmieściła się na talerzyku. Rodzic zbiera wszystkie papierki do wysokiej miski i zalewa wrzątkiem tak, aby całość była pod wodą, a następnie odstawia miskę, aby papier mocno nasiąknął wodą.
2.„Robimy własny papier!” – samodzielne wykonanie papieru czerpanego. Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
Potrzebne: miska z namoczonymi papierkami, zasuszone rośliny, brokat, barwniki, mikser, sito czerpalne (stara rama z naciągniętą firanką z drobnymi oczkami), kuweta z wodą, ręczniki, kawałek tkaniny, gąbka
Dziecko siedzi przed stołem, na którym ustawione są wymienione wcześniej potrzebne rzeczy.
Rodzic tłumaczy dziecku, co to jest papier czerpany
(jest to papier, który się wyławia – czerpie – z wody, mogą w nim być kawałki suszonych roślin, kwiatów), a następnie zadaje dziecku pytania:
Jak powstaje zwykły papier?
Z czego się go produkuje?
Rodzic krótko opowiada dziecku o tym, jak powstaje papier.
Może posłużyć się informacjami: Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równowaga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W papierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała, oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się długie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania.
Rodzic pokazuje dziecku mikser i mówi: Mikserem rozdrobnimy podarte wcześniej kartki papieru. Musimy to robić bardzo ostrożnie, żeby przygotowywana przez nas masa się nie wylała. Nie wolno wkładać rąk do miski podczas pracy.
Następnie miksuje papier w misce.
Rodzic mówi: Teraz mamy już gotową pulpę do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty, barwniki i brokat.
Rodzic prosi dziecko o dodanie wybranego składnika do pulpy papierowej. Następnie dziecko wkłada ramę czerpalną do kuwety oraz przy pomocy rodzica nakłada na ramę cienką warstwę pulpy. Następnie delikatnie poruszają ramą w kuwecie tak, aby pulpa została równomiernie rozprowadzona po całej ramie. Potem rodzic z dzieckiem zdecydowanym ruchem wyjmują ramę z kuwety, trzymając ją w poziomie tak, aby woda ściekała do kuwety. Kiedy woda przestanie kapać, kładą ramę z papierem na ręcznikach.
Dziecko kładzie na papier tkaninę o tych samych wymiarach, a następnie gąbeczką dociska tkaninę do ramy, odsączając w ten sposób papier z wody. Gdy papier jest już odsączony dziecko z rodzicem odwracają ramkę do góry nogami, delikatnie pukając – tkanina razem z papierem powinna odczepić się od ramki. Następnie zanoszą tak wykonany papier w ciepłe miejsce.
3. W ramach utrwalenia wiadomości dotyczących recyklingu i produkcji papieru zaproponujemy obejrzenie odcinka programu „Domisie” dostępnego pod linkiem:
https://vod.tvp.pl/video/domisie,oszczedzaj-papier,14223800
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska
Odnośniki
Informacje kontaktowe
imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski Inspektor Ochrony Danych |