Zadania dla dzieci 5-letnich
Temat: Smog – co to za stwór?
Cele:
- rozwijanie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza.
- rozbudzanie poczucia odpowiedzialności oraz troski o czystość otoczenia.
- doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń.
- rozwijanie inwencji twórczej.
Propozycje zabaw:
1. „Komu jest potrzebne powietrze?” – mapa myśli
Dziecko rysuje na niewielkich kartkach, komu potrzebne jest powietrze, a następnie przywiesza swoje prace na jednym, dużym arkuszu papieru. Rodzic z dzieckiem wspólnie „odczytują” mapę myśli.
2. „Czy powietrze jest czyste?” – doświadczenie, obserwacja drobin kurzy w świetle latarki. Rodzic gasi światło i zapala latarkę. Dziecko obserwuje powietrze w snopie światła, próbując dostrzec drobinki zanieczyszczeń. Następnie dziecko wymienia źródła zanieczyszczeń powietrza.
3. „Miasto” – praca plastyczna.
Dzieci wycinają z gazet prostokąty różne wielkości i naklejają obok siebie pionowo, tworząc miasto. Następnie nad nimi węglem lub kredką rysują spirale – dym.
4. „Smog” – słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek pod tym samym tytułem z książki „Sprężynek na tropie tajemnic” – ekologia
Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania: Co to jest smog?, Czym różnią się smog i smok?, Jakie są przyczyny smogu?, Jak pozbyć się smogu?.
5. „Wiatraczek” – praca techniczna
Rodzic wspólnie z dzieckiem wykonuje wiatraczek.
Opracowały: M. Nalej, A. Kasprowicz, M. Gryz
