Menu

nauczanie zdalne 15.06-30.06.2020

Zadania dla dzieci 5-letnich
Temat: Wakacje – w górach

Cele:
- doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie i porównywania długości obiektów; 
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt i roślin górskich;

Propozycje zabaw:
1. „Góry” – zajęcia dydaktyczne. Szukanie na mapie polskich górskich miast oraz największych polskich gór, podawanie ich nazw. R. przynosi przedmioty kojarzące się z górami (lub ich zdjęcia): oscypek, ciupaga, narty, zakopiańskie korale, wełna. Pyta dziecko: Z jakim regionem Polski kojarzą Ci się te przedmioty? Jak nazywa się lubiane przez turystów górskie miasteczko? (Zakopane) 
W jakich górach leży Zakopane? Dziecko wspólnie z R. odnajdują na mapie Zakopane oraz największe polskie góry (Tatry, Bieszczady, Karkonosze, Pieniny, Góry Świętokrzyskie). Sprawdzają za pomocą sznurka odległość od miejscowości, w której znajduje się ich szkoła, do polskich gór. Porównują długości sznurków i oceniają, które góry leżą najbliżej, a które najdalej. Na koniec R. pyta dziecko, co można robić latem w górach – rundka w kole.
2. „Wycieczka w góry” – zabawa polisensoryczna. Rozpoznawanie po dotyku przedmiotów umieszczonych w worku (plecaku), poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów potrzebnych podczas wyprawy w góry. R. pyta dziecko: Co należy zabrać na górską wycieczkę? Przynosi worek / plecak, w którym znajdują się różne przedmioty, w tym: lornetka, butelka wody, telefon komórkowy, kanapka, mapa, kompas. Zadaniem dziecka jest odgadnąć po dotyku, jakie przedmioty ukryto w plecaku, oraz ocenić, czy są one potrzebne podczas wyprawy w góry i dlaczego.
3. „Wyprawa w góry” – zabawa ruchowa. R. rozkłada w pokoju przeszkody: poduszki, kartki, szarfy. Posłużą one jako elementy przestrzeni, które dziecko będzie mijać podczas wycieczki w góry. Dziecko pokonuje przeszkody umieszczone na dywanie.
4. „Luneta” – zabawa w naśladowanie. R. przynosi kartkę papieru, którą zwija tak, by stworzyć lunetę. Przykłada ją do oka i mówi: Jestem na szczycie góry. Widzę… (np. owce na polanie). Dziecko naśladuje to, co wymienił R. Po kilku takich instrukcjach wydanych przez R. lornetkę przejmuje dziecko i to ono pisuje, co widzą. R. Naśladuje to, co wymieni dziecko.
5. „Kogo i co możemy spotkać na szlaku?” – rozpoznawanie oraz podawanie nazw zwierząt i roślin górskich. R. przynosi zdjęcia różnych zwierząt (w tym kozicy, borsuka, sarny, lista, niedźwiedzia,świstaka, traszki) i roślin (w tym: limby, modrzewia, szarotki alpejskiej, krokusa, sasanki). Prosi dziecko o podanie ich nazw i wybranie tylko tych, które żyją w górach. R. rozmawia z dzieckiem na temat gatunków będących pod ochroną.
6. „Co zniknęło?” – doskonalenie pamięci świeżej. R. pokazuje zdjęcia pięciu obiektów, które występują w górach (roślin lub zwierząt). Prosi dziecko o podanie ich nazw i zapamiętanie. Następnie chowa jeden z nich i pyta, co zniknęło. Zabawa jest kontynuowana, aż dziecko zapamięta nazwy większości obiektów.

M.Gryz, A.Kasprowicz, M.Nalej, E.Kowalczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu