Menu

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci 5-letnich
Temat: Zwierzęta aktywne nocą.

Cele:
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt aktywnych w dzień i w nocy;
- poszerzanie wiedzy na temat nietoperzy;

Propozycję zabaw:
1. „Zwierzęta aktywne nocą” – zajęcia dydaktyczne. R. zadaje dziecku pytania: Czy wszystkie zwierzęta są aktywne nocą? Jakie znasz zwierzęta aktywne nocą? Następnie pokazuje zdjęcia: sowy, ćmy, nietoperza, lisa, dzięcioła, niedźwiedzia, motyla, wilka, zająca. Prosi dziecko o wybranie zwierząt, które są: aktywne w nocy, aktywne 
w dzień, aktywne w dzień i w nocy. R. wspólnie z dzieckiem tworzy wykres Venna: rysuje na dużym arkuszu papieru dwa okręgi z częścią wspólną, a dziecko wklejają zdjęcia w odpowiednie miejsca. R. pyta dziecko: Czym charakteryzują się zwierzęta aktywne nocą? (mają duże oczy, żeby wychwytywać dużą ilość światła, duże uszy – zjawisko echolokacji, bardzo dobrze rozwinięty zmysł węchu).
2. „Nietoperz” – zajęcia dydaktyczne. R. prosi dziecko o narysowanie na kartce nietoperza. Następnie dzieci porównują swoje rysunki z ryciną botaniczną lub zdjęciem ilustrującym nietoperza. Szukają podobieństw i różnic między rysunkami, 
a rzeczywistym wyglądem nietoperzy. R. inicjuje rozmowę na temat stereotypów dotyczących nietoperzy – wkręcają się we włosy, żywią się krwią – i je obala. R. pyta dziecko: Dzięki jakiemu zjawiskowi nietoperze mogą poruszać się swobodnie po ciemku? Tłumaczy im istotę zjawiska echolokacji (Nietoperz wysyła dźwięk, który odbija się od przeszkody i trafia do jego uszu. Na tej podstawie zwierzę może oceniać położenie przedmiotów).
3. „Opaski” – praca plastyczna, stworzenie opasek nietoperzy. R. wycina z czarnego papieru paski i rozdaje je dzieciom. Dzieci nalepiają na pasek oczy, nos i zęby nietoperza wycięte z białego i czarnego papieru. Następnie zlepiają końce pasków tak, by stworzyć opaskę pasującą na ich głowę. Na koniec dolepiają z obu boków czarne skrzydełka.
4. „Poszukiwanie” – zabawa ruchowa. Dziecko zakłada opaskę nietoperza i zawiązuje oczy. W pokoju zostają rozłożone przedmioty, które dziecko omija, poruszając się na zasadzie echolokacji. W momencie, kiedy zbliża się do przedmiotu, naprowadzający je rodzic dmucha w gwizdek. Im bliżej przedmiotu znajduje się dziecko grające rolę nietoperza, tym głośniejszy jest dźwięk.

M.Gryz, A. Kasprowicz, M.Nalej, E.Kowalczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu