Menu

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci 4- letnich
Temat: Jakie są moje prawa i obowiązki?

Cele:
• poszerzenie słownika dzieci o pojęcia praw i obowiązków;
• przybliżenie dzieciom zasad życia w społeczności;
• pobudzanie do działań artystycznych (odgrywanie scenek)

Propozycje zabaw:
1. „Jakie są moje prawa i obowiązki?” – rozmowa na temat praw i obowiązków dzieci na
podstawie doświadczeń dzieci, wiersza Janusza Korczaka Prawa dziecka i fragmentu
opowiadania Baśń o ziemnych ludkach Juliana Ejsmonda.
Prawa dziecka Janusz Korczak
Niech się wreszcie każdy dowie
i rozpowie w świecie całym,
że dziecko to także człowiek,
tyle że jeszcze mały.
 Dlatego ludzie uczeni,
którym za to należą się brawa,
chcąc wielu dzieci los odmienić,
stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, a szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi i mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać i każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, a gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały prawa dla dzieci na całym świecie, byście w potrzebie z nich
korzystały najlepiej, jak umiecie.
Dziecko – na podstawie wiersza i swoich doświadczeń – mówi, do czego ma prawo.
Obowiązki dzieci
Julian Ejsmond (fragment opowiadania Baśń o ziemnych ludkach)
W głębi ziemi wśród korzeni żyją sobie ziemne ludki… Ród to miły i wesoły, i potężny, choć
malutki. Podczas zimy, gdy na świecie srogie mrozy i wichury, ziemne ludki zamieszkują
kretowiska, mysie dziury…
Ale skoro złote słonko promieniście znów zaświeci, matka – Ziemia budzi ze snu ukochane swoje
dzieci. Malcy biorą się do pracy, pełni szczęścia i wesela, jeden szczotką i grzebykiem czesze złote
włoski trzmiela.
Drugi skrzydła chrabąszczowi myje gąbką, co ma siły.
Pieszczotliwie doń przemawia: „Chrabąszczyku, ty mój miły”.
Trzeci zasiadł do malarstwa: chwyta żuczki, chrząszcze, larwy i odnawia na ich szatkach świeżą
farbą zblakłe barwy.
R. zadaje dziecku pytania: Gdzie żyją ziemne ludki? Matka – Ziemia budzi je wiosną, aby zabrały
się do pracy. Jakie są ich obowiązki? Kogo przypominają te ziemne ludki? Czy one żyją
naprawdę? Te ziemne ludki miały różne obowiązki. Jakie ty masz obowiązki w domu? Jakie są
twoje obowiązki w przedszkolu?
2. „Jestem kulturalny” – zabawa integracyjna.
R. włącza muzykę, dziecko porusza się w dowolny sposób. Gdy R. mówi:
– dzień dobry – dziecko dobiera się w parę z rodzicem i trzymając się za ręce wykonują dwa
przysiady,
– do widzenia – robią haczyki i podskakują wokoło,
– przepraszam – przybijają piątki
3. „Co robię?” – zabawa pantomimiczna.
R. proponuje, aby dziecko przedstawiło gestami, co najbardziej lubi z nim robić. R. odgaduje.
4. *Zajęcia wyrównawcze i rozwijające.
R. proponuje dziecku ulepienie ziemnych ludków z plasteliny oraz namalowanie kwiatu
paproci.

Marzena Puchała
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu