Menu

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci 6-letnich
Temat: Nasze zabawy

Cele:
- poszerzanie zasobu słownictwa
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez zabawy ruchowe
- rozwijanie kompetencji obywatelskich
- rozwijanie sprawności fizycznej

Propozycje:

1. Ćwiczenia:
„Celowanie”- ćwiczenie celności. Rodzic ustawia na środku pokoju kosz lub duże pudełko. Zadaniem dziecko jest trafić piłkami różnej wielkości.
„Wzajemne wsparcie”- ćwiczenie współpracy. Dziecko leży na plecach. Rodzic turla piłkę, dziecko podpiera się rączkami z tyłu i podnosi nogi, by piłka swobodnie się przeturlała. Ćwiczenie powtarzamy szybciej.
„Złap minie, jeśli potrafisz”- ćwiczenie precyzji ruchów i refleksu. Zadaniem dziecka jest złapanie piłki, przed np.; klasnąć, złapać się za włosy, dotknąć kolan, skrzyżować dłonie na piersiach, podskoczyć itp.
2. „Wspólne cechy”- zabawa w znajdowanie podobieństw. Dziecko ogląda zdjęcia członków swojej rodziny szuka osoby, która np.: ma oczy takiego samego koloru, włosów itp.
3. „Zabawa dzieci z różnych stron świata”- rozmowa na temat ich ulubionych zajęć, zabaw oraz dzieci innych narodowości. Rodzic opowiada o zabawach, które znane są również w Polsce, ale pod innymi nazwami. Następnie przeprowadza zabawy pochodzące z różnych stron świata. 
„Rzeka słów”- zabawa z Indii (Azja). Rodzic ustala zakres słów np.; zwierzęta, rośliny. Podaje pierwsze słowo, a dziecko dodaje kolejno. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np.; tygrys-smok. Także w Polsce dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”.
„Ciepło-zimno”- zabawa z Liberii (Afryka). Jedna osoba chowa przedmiot i daje wskazówki pozostałym- w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, a klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.
„Ojciec Szymon każe”- zabawa z Panamy (Ameryka Środkowa). Na środku koła stoi ojciec Szymon i pokazuje wymyślone przez siebie figury, które reszta uczestników musi wykonać. Potem ojciec Szymon wybiera zamiennika. W polskich przedszkolach dzieci bawią się w tę zabawę, ale pod nazwą „Jeż”
„Rybak”- zabawa z Niemiec. Przed rozegraniem pierwszej rundy należy wybrać spośród dzieci „rybaka”. „Rybak” stoi przed dziećmi, które siedzą na krzesłach. Mają dłonie wystawione przed siebie – to ryby. Rybak wodzi jedną ręką wolno pod dłońmi uczestników, wygłaszając tekst: Łowiłem ryby noc całą, ale złowiłem ich bardzo mało. Po ostatnim wyrazie próbuje znienacka klepnąć w dłoń któreś dziecko. Aby uniknąć złapania, musi ono błyskawicznie odsunąć rękę. Jeśli rybakowi nie uda się schwytać ryby, musi próbować ponownie. Jeśli mu się powiedzie – następuje zmiana ról.
4. „Enchoque” (czyt. enczioke) – praca plastyczna, wykonanie zabawki pochodzącej z Boliwii. Oryginalna zabawka składa się z drewnianego kijka i drewnianej kulki połączonych sznurkiem. W kuli znajduje się otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk. Enchoque można zrobić z papierowego lub plastikowego kubeczka, kawałka cienkiego sznurka i filii aluminiowej. Odcinamy ok. 60 cm sznurka, końcówkę kładziemy na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgniatamy folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymała się w środku. Rodzic robi grubą igłą lub szpikulcem otwór w dnie kubeczka, przewleka sznurek i zawiązuje supeł.
5. Praca w książkach- 33a i 33b.
6. Zabawa: „Rangoli”- zabawa z Pakistanu. Rodzic rysuje kredą lub patykiem dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełnienia. może to być duży kwiat lub fantazyjny domek. Zadaniem dziecka jest „pokolorowanie” obrazu: trawą, kamykami, listkami itp.

E.Kubiak, M. Sałajczyk, I. Dziuba, A.Rypkowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu