Menu

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci 5-letnich
Temat: Nietypowe rodziny.                                                                                                                                            

Cele:                                                                                                                                                                                

 - uwrażliwienie dzieci na los innych;                                                                                                                                        
- zaznajomienie dzieci z terminem „adopcja”
- poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny
- doskonalenie umiejętności przeliczania
- rozwijanie umiejętności opisywania swoich potrzeb, uczuć i marzeń                                                                    

Propozycje:                                                                                                                                                                

 1.„Jeż” – zajęcia dydaktyczne. Czytanie fragmentów bajki Katarzyny Kotowskiej pod tym samym tytułem.
Jeż (fragmenty) Katarzyna Kotowska
Pewnego dnia Kobieta wyszła przed dom i ze zdziwieniem spostrzegła, że coś dziwnego stało się ze wszystkimi kolorami. Żółty był mniej słoneczny niż zwykle, czerwony mniej ognisty, zielony stracił swą soczystość, a niebieski poszarzał.                                                             – Mężu, zobacz, co się stało! – zawołała Kobieta. (…) Kobieta i Mężczyzna nie wiedzieli, co się stało, i nie umieli nic na to poradzić, a tymczasem ich świat tracił barwy i smutniał coraz bardziej, a oni też smutnieli i coraz bardziej nie mieli dziecka, chociaż tak za nim tęsknili. Wreszcie pewnego wiosennego dnia, mimo że słońce świeciło bardzo mocno, w ich ogrodzie znikły ostatnie wspomnienia kolorów i niepodzielnie zapanowała szczerosmutna szarość. Wtedy Kobieta i Mężczyzna zrozumieli – ich dziecko urodziło się całkiem innym rodzicom. Kobieta płakała i miała całą twarz mokrą od łez. I Mężczyzna płakał, chociaż jego łez nie było widać, bo płakała jego dusza. Wreszcie Mężczyzna powiedział: – Chociaż nie urodziliśmy naszego dziecka, musimy je odnaleźć! Słyszeli bowiem, że jeśli jakimś rodzicom urodzi się obce dziecko, oddają je na wychowanie do Domu Dzieci i tam prawdziwi rodzice mogą je odnaleźć. (…) I wtedy przyprowadzono Chłopczyka. Kiedy Kobieta i Mężczyzna go ujrzeli, zdziwili się i przestraszyli – mały Chłopiec o niebieskich oczach miał całe ciało pokryte kolcami jak jeż. Pomyśleli, że znowu zaszła jakaś straszna pomyłka, bo to na pewno nie było ich dziecko – nie mogli przecież mieć synka jeża. (…) Jesienią zbierali grzyby. Piotruś bawił się jarzębiną i kasztanami. Przez całe noce Mama musiała trzymać go za rękę. Któregoś dnia zapytał ją: – A u kogo ja byłem w brzuchu?                                                                                              – Nie u mnie – odpowiedziała. – Miałeś wtedy inną mamę. Na szczęście teraz jesteś z nami. Czy płakałaś, jak mnie nie było? – Tak, bardzo płakałam. Tata też płakał. Ale teraz się cieszymy, bo jesteś z nami. Tego dnia znikło wiele kolców. (…)
Po przeczytaniu tekstu Rodzic zadaje dziecku pytania: O czym była ta historia? Dlaczego ogród poszarzał? Za czym tęsknili kobieta i mężczyzna? Czy kobieta, która stała się mamą chłopczyka, nosiła go w brzuchu? Co oznacza termin „adopcja”? Jak sądzicie, dlaczego chłopiec na początku miał kolce? Dlaczego potem zniknęły? Jak czuł się chłopiec u nowej rodziny? Dlaczego dzieci trafiają do domu dziecka? Jak można pomóc dzieciom z domu dziecka?                                                                                                                                    Rodzic może zaproponować dziecku przejrzenie swoich zabawek i książek, a te którymi nie będzie się już bawiło i w dobrym stanie spakowanie do pudła i gdy nadarzy się okazja przekazanie dzieciom z domu dziecka.                                                                       

2. „Moja rodzina” – zajęcia dydaktyczne. Rodzic pyta dziecko: Ilu członków liczy nasza najbliższa rodzina?.  Dziecko zapisuje odpowiednią liczbę na kartce. Rodzic przeprowadza z dziećmi rozmowę o osobach, które wchodzą w skład  najbliższej rodziny. Zwraca uwagę, że nie wszystkie dzieci muszą mieć i tatę, i mamę, niektóre są wychowywane tylko przez jednego rodzica albo przez dziadków. Mówi dzieciom także o rodzinach patchworkowych, w których rodzice mają nowych partnerów. Pyta o ich doświadczenia. Ważne, żeby rozmowa przebiegała w swobodnej, ciepłej atmosferze. Dzieci powinny czuć, że żaden model rodziny nie jest gorszy od innych, że w każdej mogą panować ciepło i miłość.                                                                                                                 

3. „ Pieczenie ciasta” - zabawa ilustrowana ruchem przy muzyce (utwór Kuchen - Klanza), utwór dostępny w linku: https://chomikuj.pl/bialasek1/klanza/pieczenie_ciasta,5640542107.mp3(audio) . Zaproście do zabawy całą rodzinę. Lewą ręką trzymamy miskę z ciastem, a prawą ręką ucieramy ciasto. Otrzepujemy ręce z mąki. Zaczynamy wybijanie jajka: (powtarzamy kilka razy) - prawą ręką sięgamy za lewe ramię – bierzemy jajko - rozbijamy je o ramię – mówimy „puk” - wlewamy do miski – mówimy „chlup” - wyrzucamy skorupki lewą ręką za prawe ramię – mówimy „siup” Ugniatamy ciasto, wyrabiamy. Rozwałkowujemy ciasto przed sobą obiema rękami. Ozdabianie ciasta kremem – składamy dłonie w piąstki, jedna na drugą, a palce rąk energicznie otwieramy. Posypujemy ciasto bakaliami. Częstujemy osoby siedzące po prawej i po lewej stronie. Taniec możecie obejrzeć w linku: https://www.youtube.com/watch?v=JbQFBE6_iOY  
4. Kolaż rodzinnych marzeń i pragnień
Materiały: kredki, kolorowe gazety, brystol, nożyczki, klej, farby, pędzle, kartki papieru. Przeprowadzamy rozmowę z dzieckiem na temat rodzinnych marzeń i pragnień. Następnie wycinamy lub wspólnie z dziećmi rysujemy obrazki, które wyobrażają ich marzenia. Przyklejamy te obrazki na dużym brystolu, a na samej górze umieszczamy napis „rodzinne marzenia i pragnienia”.

E.Kowalczyk, A.Kasprowicz, M.Nalej, M. Gryz

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu