Menu

nauczanie zdalne 25.05-12.06.2020

Zadania dla dzieci 4-letnich

Temat: Bezpieczny dom

Cele:

1. Reakcja na sygnały słowne i dźwiękowe

2. Rozumienie znaczenia bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i bezpieczeństwa w kontaktach z nieznajomymi (w tym przez Internet)

3. Zapoznanie z różnymi rodzajami domów

4. Łączenie przyczyny ze skutkiem 

Propozycje zabaw:

1. Zabawa ruchowa „Do domu i na spacer”. Przy wesołej, szybkiej muzyce poruszanie się do rytmu i tańca (idziemy na spacer). Przy dźwiękach naśladujących deszcz np. uderzanie łyżeczką o szklankę mówimy „kap kap kap” i chowamy się w domu (w wyznaczone miejsce). Zabawę powtarzamy kilka razy. Można dołożyć nowe dźwięki i ruch do nich np. szelest gazetą – wieje wiatr (bieg na palcach, ręce poruszają się w górze i mówimy „szzzzzzz”). Burza – mocne uderzenie w stół, pokrywki itp. I znów chowamy się wtedy szybko do domu.

2. „Co to jest dom?” – rozmowa o wyglądzie swojego domu, mieszkania oraz jego znaczeniu.  

3. „Co to jest i kto to robi?” – zagadki ruchowe. Po kolei każdy pokazuje wybraną dowolną czynność, pozostali muszą zgadnąć kto to jest i kto to w domu robi. Osoba pokazująca może podpowiedzieć skąd ta czynność jest np. z łazienki.

 4. „Puk puk kto tam?” – zabawa inscenizowana wg pomysłów rodziców ze zwróceniem uwagi na nieotwieranie drzwi obcym, na bezpieczne korzystanie z telefonu, komputera. Na rozmowy z nieznajomymi i na nie opowiadanie o stanie majątkowym rodziny.

 5. Zabawa z balonem lub piłką – wykorzystanie do zabawy nadmuchanego balona lub piłki z gazety. Zabawa wg pomysłów rodziców.

 6. Bawimy się w domu – rozmowa. Wspólne wyjaśnianie, dlaczego i czym można bawić się w domu a dlaczego nie.

 7. Czysto i przyjemnie – wspólne porządki. Układanie w szafie ubrań, odkurzanie, segregowanie klocków itp.  Rozmowa na temat sprzętów elektrycznych w naszym domu – do czego służą i jak bezpiecznie z nich korzystać? Porównywanie jeśli to możliwe rzeczy służących do tego samego, ale inaczej wyglądających np. pranie w pralce i w misce. Sprzątanie podłogi odkurzaczem i szczotką.

 8. Domek ślimaka – ćwiczenia grafomotoryczne. Rodzice wykonują na kartce nakropkowany rysunek ślimaka lub muszelki. Zadaniem dzieci jest połączyć kropki tak aby powstał rysunek a następnie pokolorować wg uznania.

 9. Domy i ich mieszkańcy – zabawa ruchowa z ćwiczeniami ortofonicznymi. Wyznaczamy kilka miejsc i je nazywamy np. ul, gniazdko, kurnik, buda, dom mieszkalny itp. Na hasło słowne określające mieszkańców danego domu, wszyscy się poruszamy w określony sposób. Np. na hasło pszczoły fruwamy (bieg na palca, machanie „skrzydełkami” i mówimy bzzz). Potem mówimy „pszczoły do ula” i należy znaleźć właściwy domek. Zabawę powtarzamy dotąd aż wymienimy wszystkich mieszkańców i ich domy lub do znudzenia.  10. Różne domy – rozmowa na temat różnych domów. Np. dom wczasowy, domek letniskowy, dom starców, dom dziecka, dom kultury, namiot itp.

11. Namiot – wykonanie wg pomysłów i możliwości rodziców domku dla dzieci.  

M. Puchała, A.Szcześniak, K.Szaforska, R.Sosnowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu