Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 4- letnich
Temat: Gramy na instrumentach

Cele:
• rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania;
• wspólne muzykowanie – zwracanie uwagi na znaki dawane przez rodzica-dyrygenta
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i odpowiadania na pytania
• kształtowanie poczucia rytmu i wyobraźni muzycznej
• wdrażanie do umiejętności rozwiązywania zagadek

Propozycje zabaw:

1. „Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.
Może być dęty, może być i strunowy, ważne, aby był do gry gotowy. Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały, mogą w nim być skrzypce, a nawet organy. Gdy wszyscy razem zaczynają
grać, to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko, zawsze stoi przed swoją orkiestrą i porusza drewnianą
pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają, tylko na nią patrzeć mają. Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
2. „Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dziecka
i wiersza “Mysia orkiestra” Doroty Gellner.
Mysia orkiestra
Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
- Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!
R. zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w
tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i
posłuchać orkiestry? Czy widziałeś/aś kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i
instrumentów?
3. „Muzyczne ludziki” – zabawa ruchowo- naśladowcza
R. pokazuje zdjęcia fortepianu i wiolonczeli. Pyta dziecko: Wiesz, jak nazywają się te instrumenty?
R. razem z dzieckiem podaje nazwy tych instrumentów. Pokaż, jak siedzi pianista przy fortepianie,
naśladuj jego grę. Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami, uderzając palcami o blat
stolika, naśladuje grę na fortepianie. Następnie R. pokazuje zdjęcie wiolonczeli, tłumaczy:
Wiolonczela jest bardzo dużym instrumentem. Wiolonczelista siedzi na krześle, a między nogami ma
wiolonczelę. W dłoni trzyma smyczek i przesuwa nim po strunach instrumentu. R. prezentuje sposób
siedzenia wiolonczelisty i naśladuje grę na instrumencie, a następnie dziecko powtarzają ruchy R.
4. „Domowa orkiestra” – wspólne muzykowanie.
Rodzic wręcza dziecku dowolne instrumenty/ instrument jakie posiada w domu (np. kastaniety,
grzechotki, trójkąty, bębenki, talerze, dzwoneczki, marakasy). Dziecko siada przed R.
Razem z R. podają nazwy wszystkich instrumentów. R. trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę,
po kolei wskazuje na dany instrument, dziecko prezentuje grę na nim. R. umawia się z dzieckiem, jak
ma reagować na jego gesty w czasie gry.
– ręka z batutą coraz wyżej – dziecko grają coraz głośniej,
– ręka z batutą coraz niżej – dziecko gra coraz ciszej,
– narysowanie kółka – kończy grę.
R. razem z dzieckiem może również ustalić inne gesty.

Marzena Puchała
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu