Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 4-letnich

Temat: CO MOŻNA KUPIĆ W KSIĘGARNI?

Cele zajęć:
- Poszerzenie słownika dzieci o pojęcie księgarni
- Wprowadzenie do posługiwania się pieniędzmi poprzez zabawę w sklep
- Zapoznanie dzieci z zasadami zachowania się w księgarni


1. „Co można kupić w księgarni?” – rozmowa na temat księgarni na podstawie doświadczeń dzieci i zabawy dydaktycznej. Poszerzenie słownika dzieci o pojęcie księgarni. Zapoznanie dzieci z zasadami zachowania się w księgarni.

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic układa na dywanie ilustracje, zabawki lub prawdziwe przedmioty: jabłka, ogórki, mleko, trzy różne książki, ciasto, babeczki, rogalik, kwiat cięty, kwiat doniczkowy. 
Rodzic mówi: Leżą tutaj produkty, które można kupić w różnych sklepach, posegregujmy je. 
Rodzic układa cztery kartki różnego koloru na podłodze. Dziecko podchodzi i układa produkty na kartach. Dziecko próbuje podać nazwy sklepów, w których można kupić dane produkty.
Sklep spożywczy, księgarnia, cukiernia, kwiaciarnia
Dziecko głośno przelicza produkty na każdej kartce. Rodzic pyta dziecka: 

Jakie książki kupujemy w księgarni? 
Co jeszcze, poza książkami, można kupić w księgarni?

2. „Poproszę trzy książki” – zabawa dydaktyczna. Kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi i przeliczania książek poprzez zabawę w sklep

Potrzebne: nożyczki, kolorowy papier: czerwony, niebieski i żółty.

Rodzic tłumaczy dziecku, że aby coś kupić, potrzebujemy pieniędzy. 
Dziecko z kolorowych papierów wycina prostokąty. 

Rodzic umawia się z dzieckiem, że prostokąty w kolorze czerwonym – to banknoty o najwyższym nominale, prostokąty w kolorze niebieskim – to banknoty o średnim nominale, a prostokąty w kolorze żółtym – to banknoty o najniższym nominale.

Dziecko wycina dowolną ilość prostokątów (minimum po trzy) w tych trzech kolorach i siada z nimi na dywanie. 

Rodzic mówi: Podnieś banknot, który ma największą wartość. 
Dziecko podnosi czerwony prostokąt, kładzie na podłogę. 

Rodzic mówi: Podnieś banknot, który ma najniższą wartość.

Dziecko podnosi żółty prostokąt, kładzie na podłogę.

Rodzic mówi: Podnieś banknot, który ma wartość większą od banknotu żółtego, ale mniejszą od czerwonego.

Dziecko podnosi niebieski banknot, kładzie na podłodze.

Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że to są prawdziwe pieniądze, za które możesz coś kupić. Zamknij oczy… Przenosimy się do dużej księgarni, w której jest bardzo wiele regałów z kolorowymi książkami. Są tutaj książki pełne obrazków, są też takie, w których są same litery. Gdy otworzysz oczy, pokój będzie właśnie tą dużą księgarnią.

Dziecko otwiera oczy. Rodzic będzie sprzedawał książki, ustawia je przodem do dziecka. Dziecko, które jest klientem, prosi sprzedawcę o książkę (lub kilka książek) – może zażyczyć sobie konkretną książkę lub poprosić sprzedawcę o możliwość dokonania samodzielnego wyboru. Sprzedawca podaje cenę (w kolorowych banknotach), pamiętając o wartości banknotów.

3. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

Ile zrobię kroków?”

Dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na głowie i próbuje zrobić kilka kroków. Na głos liczy, ile kroków udało mu się zrobić, zanim książka spadła. Po zabawie dziecko oddaje książkę, a rodzic pyta, ile zrobiło kroków.

4. „Odgadywanie tytułów bajek”

Rodzic przedstawia dziecku za pomocą gestów i ruchów jakąś postać z bajek, np. Kubusia Puchatka, Króla lwa. Gdy dziecko odgadnie, następuje zmiana ról.

5. Praca plastyczna

Dziecko rysuje na kartce regały księgarni z kolorowymi książkami.

 

Marzena Puchała
Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu