Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 5-letnich
Temat: Biblioteka

Cele:
- Rozpoznawanie grafemów poznanych dotąd liter
- Rozwijanie sprawności językowych
- Rozwijanie kompetencji matematycznych

Propozycje zabaw:
1. „Jak wyglądają książki?” – poszerzenie słownika o przymiotniki, mapa skojarzeń. Dzieci podają różne określenia książek, ich wyglądu, materiału z którego są zrobione. Rodzic może zadać dziecku pytanie: Czy książki są tylko papierowe? Następnie możemy pokazać naturalne lub zdjęcia w komputerze: książek plastikowych, e-booków i audiobooków. Wyjaśniamy dzieciom w jaki sposób z nich korzystamy.
2. Słuchanie wybranej przez dziecko bajki na stronie www.polskieradio.pl
3. „Od – do”- podczas tego zadania wykorzystamy książki dostępne w naszym domu. Układamy na stoliku książki różniące się: grubością,  szerokością, rodzajem okładki, wielkością liter, papierem ( po kilka z każdego rodzaju). Prosimy dziecko, aby ułożyło książki od najmniejszej do największej. Następnie od najcieńszej do najgrubszej. Na koniec prosimy dziecko, aby ułożyło wybrane książki od najlżejszej do najcięższej. W celu sprawdzenia możemy zaproponować dziecku, aby skorzystało z pomocą osoby dorosłej z linijki, centymetra i wagi.
Dziecko układa na stole 10 wybranych książek. Przelicza je liczebnikami głównymi (jeden, dwa, itd.), następnie liczebnikami porządkowymi (pierwsza, druga, itd.). Prosimy, aby dziecko wskazało nam drugą książkę, piątą, ósmą, szóstą itp. W razie trudności pomagamy dziecku. 
4. „Znajdź” – prosimy dziecko, aby rozłożyło na stoliku książki, a następnie, aby wskazało poznane przez dzieci litery np. Wskaż literę M lub wskaż wyraz rozpoczynający się na literę D. 
5. Połącz takie same litery -  wypełnienie samodzielnie przygotowanej przez n-la karty pracy. Zadaniem dziecka jest łączenie takiej samej wielkiej i małej litery.
6. Połącz takie same wyrazy - wypełnienie samodzielnie przygotowanej przez n-la karty pracy. Zadaniem dziecka jest łączenie takich samych wyrazów. Następnie dziecko próbuje odczytać wyrazy, w razie trudności pomagamy mu.
7. Oglądanie programu z serii Moliki książkowe pt. „Nuda” https://vod.tvp.pl/video/moliki-ksiazkowe,nuda,28532120


Opracowała: A. Kasprowicz, M. Gryz

 

Zabawy „Biblioteka”

Cele:
 - Ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania                                                                                                            

- Poznanie pracy bibliotekarza                                                                                                                                        

- Kształtowanie szacunku do książki i dbania o jej wygląd                                                              

  -Rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej, rozwijanie zdolności improwizacyjnych.                                                         

 Biblioteka - zabawa w uważne słuchanie z elementami zabawy ruchowej.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Zapraszam do zabawy wszystkich członków rodziny. Każdy z Was będzie wykonywał inny ruch podczas, gdy jedna z osób czyta poniższy tekst.  Za każdy razem, gdy uczestnik zabawy usłyszy przypisany mu wyraz-rolę, podnosi się z miejsca i wykonuje odpowiedni ruch.
a) bibliotekarka - ruch dłoni oznaczający przekładnie stron w książce,
b) biblioteka - dłonie zarysowują dach budynku,
c) czytelnik - oczy wodzą po stronach rozłożonej w dłoniach książki,
d) książka - dłonie rozkładane niczym otwierana książka;
Prowadzący czyta tekst:

„ W naszej bibliotece jest wiele książek, które wypożycza miła bibliotekarka. Pani bibliotekarka zna chyba każdą książkę w bibliotece, więc wie, którą z nich polecić czytelnikowi. Kiedy zagubiony czytelnik przychodzi do biblioteki, prosi panią bibliotekarkę o pomoc w wyborze ciekawej książki. W bibliotece są książki historyczne, książki przygodowe, książki obyczajowe, książki fantastyczne oraz wszystkie inne, które powinna posiadać przeciętna biblioteka. Stąd bibliotekarka ma dużo pracy tak z książkami, jak z czytelnikami. Bibliotekarka całe dnie spędza w bibliotece. A kiedy czytelnik zagubi książkę, bibliotekarka martwi się o zbiory swojej biblioteki.
Co stanie się, jeśli każdy czytelnik zgubi choćby jedną książkę z biblioteki? Przecież czytelników w bibliotece jest tak wielu! Dlatego bibliotekarka w trosce o los książek, a więc i biblioteki bardzo prosi czytelników: uważajcie na książki!” 
Książeczka – wysłuchanie piosenki. https://youtu.be/wnJFiwa5a8U , improwizacja ruchowa piosenki. Słuchaj i tańcz, tak jak podpowiada Ci muzyka i słowa piosenki
                                                       

 Ewa Kowalczyk

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu