Menu

nauczanie zdalne 27.04-22.05.2020

Zadania dla dzieci 4-letnich
Temat: KTO JEST POTRZEBNY, ABY POWSTAŁA KSIĄŻKA?

Cele zajęć: 
- Poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, redaktora, drukarza
- Rozwijanie kreatywności przez zabawę we wspólne tworzenie opowiadania
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

Propozycje:
1.„Jaki to zawód?” – zabawa dydaktyczna. Doskonalenie umiejętności naśladowczych.

Dziecko z całą rodziną siedzą na dywanie. Chętni podchodzą do wybranej osoby, która szepcze im na ucho nazwę zawodu. Zadaniem tej osoby jest pokazać zawód, nie używając słów. Pozostali odgadują.
Zawody do pokazania: malarz, kierowca, piłkarz, piekarz, rolnik, pisarz.

2. „Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementami pełzania – rozwijanie sprawności fizycznej u dzieci.

Dziecko z rodzicami kładą się na brzuchu wzdłuż jednej linii. Zadaniem zawodników jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżownica – wszyscy leżą na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnoszą biodra do góry i opuszczają je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu.

3. „Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dziecka i fragmentów książki Zofii Staneckiej pt. „Basia i biblioteka”. Poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, redaktora, drukarza.

Rodzic zadaje pytania: 
Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) 
Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? 
Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? 
Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? 
Dziecko podaje odpowiedzi, a  rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.

4. Rytmika – zabawy umuzykalniające. 

Misia bela – zabawa z pokazywaniem 

Trąf, trąf, misia bela                
Misia kasia 
Kąfacela 
Misia a 
Misia be 
Misia kasia 
Kąfacela

Dzieci uderzają cztery razy piąstkami o siebie, pionowo jedna o drugą. Przykucają i otwartymi dłońmi uderzają raz o podłogę.              Wykonują dwa podskoki. Obracają się wokół swojej osi w lewo i klaszczą w dłonie na „a”. Obracają się wokół swojej osi w prawo i klaszczą w dłonie na „be”. Przykucają i otwartymi dłońmi uderzają o podłogę. Wykonują trzy podskoki. Zabawę powtarzamy trzy razy, za każdym razem coraz szybciej.

5. Ćwiczenia oddechowe „Wróżko, przybądź”.

Dzieci naśladują powolny ruch skrzydeł wróżki. 
Wykonują wdech z jednoczesnym szybkim uniesieniem rąk w ku górze, 
a wydech – z powolnym opuszczaniem rąk. 
Najpierw stoją, później powoli poruszają się po pokoju.

Rozśpiewanie (Rodzic zwraca uwagę na dykcję dziecka). 
Dzieci poruszają ręką, trzymając niewidzialną różdżkę, i powtarzają za rodzicem słowa wymawiane przez wróżkę (niskie i wysokie dźwięki): 
cza – ry, ma –ry, ho – kus, po – kus, abra – kadabra.
Powtarzają je kilkakrotnie.

6. „Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania. 

Dziecko z rodzicami siedzą w kręgu na dywanie. Rodzic zaczyna opowiadać historię: 

Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka. 

Dziecko kontynuuje opowiadanie według swojego pomysłu. Rodzic wspiera dziecko, podsuwa pomysły i zachęca je do samodzielnego wymyślania dalszej części. Historia rozwijana jest po zdaniu naprzemiennie przez rodzica i dziecko.

Klaudia Szaforska
Aleksandra Szcześniak
Renata Sosnowska
Elżbieta Kłopotowska

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu