Menu

16-24 marzec

  • sznur z praniem -ubranka dziecięce

Domowe obowiązki mogą być zabawą !
Każdy wie, że dzieci uwielbiają naśladować swoich rodziców. Warto wykorzystać tę chęć  naśladownictwa do zaangażowania pociech w domowe obowiązki. Wdrażając dzieci w codzienne aktywności nie tylko wspieramy ich rozwój społeczny, odpowiedzialność, ale również doskonalimy ich sprawność ruchową, koordynacje wzrokowo- ruchową, sprawność motoryczną czy też wzmacniamy poczucie własnej wartości poprzez dawanie sposobności do odnoszenia małych sukcesów.

W jaki sposób można zachęcić dzieci do pomocy w domu? Najlepiej poprzez wykorzystanie ich dziecięcej ciekawości. Gdy dzieci widzą  jak dorośli wykonują swoje zadania często później robią to samo w zabawie. Możemy ustalić wspólnie z pociechami zakres czynności adekwatnych do ich wieku i możliwości, które mogą wykonywać kilka razy w tygodniu lub każdego dnia.

Jak dobrać obowiązki do wieku dziecka? To kwestia dość indywidualna i zależna od tego na ile dzieci są samodzielne. Zacząć można  angażując  dziecko trzyletnie w pomoc przy dobieraniu skarpetek w pary podczas składania prania, dziecko czteroletnie może pomóc w rozkładaniu sztućców do posiłku, pięciolatek może dbać o to by domowe zwierzaki miały wodę, lub pomóc w ścieraniu kurzy, sześciolatek może z powodzeniem pomóc w odkurzeniu dywanu.

Należy pamiętać, że niektóre czynności na pozór proste, mogą dla dziecka stanowić zadanie nie do wykonania. Weźmy pod uwagę umiejętności dziecka oraz poziom jego sprawności. Warto zastanowić się nad tym z czym dziecko ma trudności, z czym radzi sobie doskonale. Wybierać aktywności, tak by małymi krokami umożliwiać dziecku zdobywanie nowych doświadczeń. Na pozór banalnie proste – wieszanie prania na suszarce bądź sznurku może dla dziecka stanowić zbiór  skomplikowanych operacji. Czynność ta po rozłożeniu na poszczególne etapy składa się z: wyjęcia ubranka z kosza, otrzepania ubrania, przyłożenia go do sznurka, sięgnięcia klamerki, naciśnięcia jej oraz założenia na sznurku wraz z  ubraniem. Już sam nacisk na klamerkę jedną ręką może być dla dziecka zadaniem nie do wykonania, spokojnie pozwólmy maluchowi wykonać to dwoma rękoma. Dziecko z czasem zdobędzie większa sprawność.

Nie bójmy się modyfikowania zadań. Można wplatać w nie elementy rywalizacji, organizować je w formie zabawy. Ważne jest to by dziecko miało możliwość wykonania zadania, a co za tym idzie odniesienia sukcesu. Poszczególne zadania możemy zmieniać poprzez np. zawieszanie skarpet wg kolejności: mała, duża, mała, duża, kolorami: niebieskie, czarne, kolorowe, w paski, ścieranie kurzy np. na czas. okurzanie dywanu bez dotykania odkurzaczem podłogi, która „parzy”. Wywieranie odpowiedniego nacisku na klamerki do zadanie które pozwala doskonalić sprawność małej motoryki, niezbędną do osiągnięcia przez dziecko gotowości podjęcia nauki pisania.

Wiadomo że pierwsze próby zaangażowania dzieci w pomoc w domowych zadaniach mogą skończyć się większym bałaganem niż porządkiem. Jednak pamiętajmy, że czas spędzony wspólnie z dzieckiem jest najlepszą inwestycją w jego rozwój. Jak mówi stare przysłowie, „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, czyli radzimy uzbroić  się w cierpliwość i wyjść z założenia że osiągnięcie sprawności w danej dziedzinie wymaga wielu ćwiczeń. 

opracowały: H. Kozłowska, E.Kowalczyk, U. Kiejrys, M. Puchała, R. Sosnowska

  • skarpetki rozwieszone kolorami
  • klamerki drewniane
  • klamerki plastikowe

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu