Menu

16-24 marzec

  • dzień-noc

Zadanie dla dzieci 3 i 4 letnich 
Cel na czwartek to doskonalenie kompetencji matematycznych
Edukacja matematyczna w przedszkolu to kilka działów, jeden z nich to : rytmy
Rytmy pełnią bardzo ważną rolę w życiu człowieka, ponieważ pozwalają zrozumieć świat, w którym żyjemy, pomagają w osiągnięciu poczucia bezpieczeństwo oraz sprawiają, że nasze życie jest przewidywalne i zrozumiałe. Regularności wykrywamy za pomocą zmysłów: słuchu, wzroku, zmysłu kinestetycznego oraz czasu. Od najmłodszych lat warto zachęcać dziecko do poszukiwania i wskazywania powtarzalności w różnych miejscach. Należy zachęcać dziecko do odtwarzania i tworzenia własnych rytmów na przykład z patyczków do liczenia, klocków, samochodzików, owoców lub innych przedmiotów codziennego użytku. Opanowanie rytmów pozwala na prawidłowy rozwój dziecka, oraz jest niezbędne dla odnoszenia sukcesów na dalszych etapach edukacyjnych. 
Trzeba tylko pamiętać, że wszystkie sekwencje muszą być powtórzone minimum 3 razy, zanim poprosimy dziecko o kontynuację. Z badań wynika, iż dopiero trzy powtórzenia sekwencji gwarantują prawidłowe zrozumienie i zapamiętywanie powtarzalności przez dzieci. Oczywiście zdarza się że dziecko zauważy rytm już po 2 powtórzeniu. Jednak podczas pierwszych prób zalecamy postępowanie zgodnie z instrukcją, tak by dziecko mogło utrwalić prawidłowy wzorzec pamięciowy. Kluczem do opanowania, a więc także zrozumienia oraz polubienia matematyki jest nauczanie jej na konkretach. Dlatego właśnie dla dzieci 3- 4 letnich proponujemy ćwiczenia do wykonywania, a nie karty pracy. 

Zadania do pracy w domu (najlepiej powtarzać je przez kilka dni, zacząć od początku i stopniowo wprowadzać trudniejsze) 
– układanie prostych rytmów zbudowanych z 2 elementów;
–  odczytywanie i kontynuowanie trudniejszych rytmów (z 3 lub więcej elementów) – dziecko najpierw odtwarza gotowy rytm, następnie układa lub rysuje swój;
– wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności – zadaniem dziecka jest usłyszenie, zapamiętanie i odtworzenie rytmu (wyklaskanego, wystukanego lub wygranego na instrumencie – np. uderzenie w stół , klaśnięcie, uderzenie w stół , klaśnięcie, uderzenie w stół , klaśnięcie, 
– ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem – są najtrudniejsze, bo wiążą się z pamięcią ruchową oraz z wykonywaniem prostych sekwencji ruchowych (np. pajacyk, przysiad, pajacyk, przysiad, itd.);
– wspólne z dzieckiem wykonanie kalendarzy kołowych obrazujących upływający czas – dzień i noc, pory roku, dni tygodnia oraz miesiące.( zaczynamy od kalendarza dobowego- dzień- noc, dzień- noc, dzień-noc

 

W załączniku prezentujemy przykładową kartę pracy, po opanowaniu przez dzieci powyższych ćwiczeń. (zalecamy wykonanie jej np. malując palcami, bądź odciskając stempelki)

opracowała:

U.Kiejrys, E. Kowalczyk, H.Kozłowska, M.Puchała, R. Sosnowska
 

  • gąsiennica
  • gąsienica 2
  • gąsienica 3

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

 

imię i nazwisko inspektora: Łukasz Kalinowski 

Inspektor Ochrony Danych
adres e-mail: inspektor@cbi24.pl

Polskie Radio Dzieciom
[obiekt mapy] Mapa dojazdu